Jak zní Zpěv straky v audio podobě?

Česká fantastika se v posledních letech rozmáhá a přibývá v ní nových jmen. Čtenářům se tak dostává pestrého výběru, v poslední době navíc rozšířeného o velké množství audioknih. I čerstvá podzimní novinka z nakladatelství Host se záhy dočkala své audio verze od Audiotéky.

Čarodějka Henika se rozhodla, že už nechce nadále být jen čarodějkou. Vlivem okolností se stala léčitelkou a s radostí pomáhá, kde může. Jenže ne vždy její pomoc vyjde. Král nechal pozabíjet lidi sloužící třem božským řádům, aby podpořil poslední, čtvrtý řád – řád boha války. Krajem se tak šíří nepokoje a ani Heničina pomoc občas nic nezmůže. A aby toho nebylo málo, Henika zjišťuje, že s čarodějkami to nebude ani zdaleka takové, jak jí celý život tvrdila její adoptivní matka – a kdoví, co by toto odhalení mohlo znamenat do budoucna pro celé království.

Když se o Zpěvu straky psalo, že je hodně podobný Zaklínači, brala jsem to se značnou rezervou – k podobnému srovnání totiž dochází většinou čistě na základě toho, že jde o povídkový román. Jenže ono tohle tvrzení tentokrát výjimečně nelhalo.

Příběh čarodějky a léčitelky Heniky je rozdělen do několika povídek a meziher, které se v průběhu celé knihy vzájemně prolínají a ve výsledku dají dohromady působivý obraz celkového dění. Dílčí epizody samy o sobě mají své drobné pointy, ale sledovat, jak vše postupně zapadá dohromady – jak dřívější události ovlivňují pozdější texty, i když to tak v první chvíli nevypadá –, to je to, čím dokáže příběh Dany Beranové strhnout. A v tu chvíli už ani nevadí to, že povídky nejdou vždy časově za sebou, nebo že není vždy zcela jasné, kolik času uplynulo od těch kterých událostí. Čtenář musí udržovat pozornost, ale bude nakonec odměněn.

Jednotlivé povídky si berou jako ústřední motivy různá témata a nezřídka dojde i na klasické pohádky, které všichni znají ze svého dětství. Ty jsou ale v tomto podání temnější a dospělejší. Právě tento pohádkový nádech smíšený s ponurou atmosférou, syrovostí a nezřídka vyloženě beznadějí je tím, co tolik připomíná zmiňovaného Zaklínače.

Dana Beranová má příjemný sloh a malebný jazyk přidává knize také určité kouzlo. Vhodně volené výrazy dodávají vyprávění jakýsi starodávný nádech a pomáhají budovat autentickou středověkou atmosféru.

Kniha má dvě stě padesát stran a v audiu to vychází na necelých osm hodin poslechu. Přesto se toho ve Zpěvu straky stane skutečně hodně. Tempo vyprávění je velice rychlé, autorka šetří delšími popisy a jde hlavně po ději. Jenže v důsledku toho Henika občas něco vyřeší mrknutím oka, aniž by Dana Beranová dala čtenářům šanci přijít si na cokoliv sami. Henika přijde, vidí a je vyřešeno – žádná vodítka, žádné spekulace, prostě je hotovo a hlavní hrdinka se občas ani nenamáhá s vysvětlením toho, jak na co přišla, nebo proč udělala to či ono. V kombinaci s roztříštěným vyprávěním vlivem konceptu povídkového románu to tak pro některé čtenáře může být poněkud nevlídné. A v tomto bodě zasahuje audio verze, která knize udělala dobrou službu.

Krásný přednes Kateřiny Mendlové Jírů stírá drobné příběhové nepříjemnosti a dělá ze Zpěvu straky výtečný poslech. Tam, kde Dana Beranová dokázala čtenáře uhranout srdceryvným vyprávěním, tam Kateřina Mendlová Jírů zařídila, aby posluchači ani nedutali. Její příjemný hlas, který vhodně přizpůsobovala situacím, zdařile napomáhá budování atmosféry celé knihy, jež je navíc doplněná melancholickou hudbou.

Celému audio provedení lze vytknout snad jen jednu jedinou věc – v rámci jednotlivých kapitol (povídek) není nijak naznačeno, kdy se posluchač přesouvá v místě, čase nebo úhlu pohledu. V knize bývají tyto momenty naznačeny graficky, takže se čtenáři mají podle čeho orientovat, tady bych očekávala nějakou větší pauzu ve čtení, ale nic takového tu nebylo.

Dana Beranová vnesla do českého fantastického rybníčku svěží vítr, když ukázala, že ne vše se musí řešit mečem a hrubou silou. Zároveň na malém prostoru udělala dost parády a audio kniha to celé pozvedla ještě o kousek výš. Těším se na další Heničina dobrodružství.

Dana Beranová: Zpěv straky
Vydala: Audiotéka; Host; 2022
Délka: 7 hodin 51 minut