Charlie Jane Andersová: Vítězství větší než smrt

Pokud se chcete vydat na vesmírné dobrodružství podobající se Star Treku, zkuste knihu Vítězství větší než smrt.

Tina většinu svého dospívajícího života ví, že ačkoliv vypadá jako člověk, doopravdy jím není – je totiž skrývaným mimozemským klonem zemřelé slavné kapitánky Thaoh Argentianové. Uvnitř ní se ukrývá meziplanetární záchranný maják, a jakmile se rozsvítí, dá vědět vesmírné Královské flotile, že je čas k vyzvednutí. Signál však hlídají i jejich nepřátelé, odpadlická frakce zvaná Soucit s vůdcem Marrantem, která chce návratu kapitánky zabránit. Po nalodění na vesmírnou loď si však Tina uvědomí, že se situace ve vesmíru liší od jejího očekávání a ani návrat kapitánky Argentianové nepůjde úplně podle plánu.

Příběh se odehrává na lodi Nezlomná v různých koutech vesmíru s několika výsadky na planetách. Čtenář se setká s velkým množství druhů vesmířanů, ať už v Královské flotile či na jejich planetách. Vesmír funguje pod vládou královny, která se jako jediná dokáže připojit k chytrým počítačům schraňujícím data a znalosti vesmíru. Pro případy nouzového převzetí vlády se na připojení připravují princezny, kterými se může stát kdokoliv z vesmíru. Ve všech zařízeních a oblecích je zabudovaná všechnořeč, která slouží jako okamžitý překladač, takže si všichni rozumí nehledě na to, odkud jsou.

Charlie Jane Andersová bohužel přesně nevysvětluje, jak královna vládne, jenom že není monarcha a sdílí veškeré vědomosti. Autorka ani nezmiňuje, jak přesně se Tina na svůj osud připravovala ani do jaké míry lidé ze Země vědí o mimozemských skutečnostech, což by se celkem hodilo vzhledem k tomu, jak jsou všichni ostatní ze Země srovnaní s veškerým mimozemským životem.

Podle anotace jsem očekávala trochu jiný charakterový rozkol Tiny, nicméně autorka ho dobře propracovala a probíhá po celou dobu, takže působí velmi realisticky. Jelikož se navrácení kapitánky Argentianové úplně nezdaří, ocitne se Tina v rozkolu. Měla být někým jiným, důležitým a oceňovaným, kdežto pouze jako Tina si nepřipadá dost dobrá. Snaží se tedy dostát odkazu kapitánky a vyrovnat se s tíhou očekávání od druhých, zároveň ale ztrácí kousky sebe – to, jaká byla dosud. Jejímu vnitřnímu nesouladu nepřidává na klidu ani pocit odlišnosti oproti ostatním pozemšťanům, kteří zprvu moc nedají na důstojnickou etiketu a důležitost mise.

Pozemšťané jsou nesourodou skupinkou lidí na palubě, postupně se však sblíží a drží při sobě – patří tam Tinina introvertní kamarádka a umělkyně Rachel, energická Damini, svérázná Elza, muzikálně založený Yiwei a vynalézavý Keziah. Někteří z nich dostanou během příběhu více prostoru než jiní, avšak ke konci se jejich výskyt poměrně vyrovná. Osobně bych řekla, že i díky tomu bylo vrcholení příběhu lepší. Vývoj vztahu mezi Tinou a Elzou působí realisticky, neboť zde autorka zobrazuje, jak se dívky snaží v sobě vyznat a ujasnit si priority. Čtenář sleduje někdy až chaotické prožívání i až básnická uvědomění. Vystupují tu postavy různých genderů.

Hlavní dějovou linkou young adult románu je boj proti genocidní ideologii Soucitu a zastavení Marranta a znatelnou část též zabírá osobnostní cesta Tiny. Celkově má čtenář dost co zpracovávat, plus Charlie Jane Andersová nešetří na různých detailech a popisech, ale povedlo se jí to dostat do dobře snesitelné podoby. Zmínky o Tvarovačích jsou poutavé a promyšlené a na samém konci se postarají o napjaté zakončení. Díky tomu konec působí otevřeněji, ačkoliv se předchozí situace uzavřela.

Charlie Jane Andersová napsala příběh z pohledu Tiny v první osobě a s vyrovnaným zastoupením dialogů a popisného textu. Napětí v některých pasážích budovala postupně, v jiných částech je slabé či chybí. Příběh se rozvíjí v poklidnějším tempu, občas dojde i k pozdvižení. Kromě několika výrazů obecné češtiny a přírodovědeckých termínů se v textu vyskytuje spousta nových vesmírných slov, které však autorka vysvětlí (vzadu v knize je navíc menší slovníček). Atmosféra je vážnějšího rázu, ale nijak tíživá, a o usměvavé momenty se postará převážně Damini.

Vítězství větší než smrt je příjemné a pozoruhodné počtení. Osobně knihu vnímám spíše jako oddechové čtení, ale čtenáři s oblibou vesmíru a sci-fi mohou mít z románu lepší a hlubší zážitek. Ať jste ten, či onen čtenář, tohle mezihvězdné dobrodružství vás jistě zabaví.

Vydal: Cosmopolis, 2022
Překlad: Martin Forman
Počet stran: 376