V jednom zapadlém koutě galaxie i čekání může být cíl

Série Poutníci, kterou Becky Chambersová odstartovala v roce 2014 románem Dlouhá cesta na malou, rozzlobenou planetu, získala po celém světě spoustu oddaných fanoušků. Extrémně příjemná spaceopera ve čtenáři vzbuzuje pocit, že přestože jsme rozdílní, vždy spolu můžeme dobře vycházet a spolupracovat. Nejinak je tomu i v jejím nejnovějším pokračování, které čtenáře zavede na planetu Gora.

Vítejte na nejnudnější planetě v galaxii

Prašná dálnice od obzoru k obzoru protíná nehostinné pláně. Jen občas se na jejím okraji vyskytne shluk domků, benzinová pumpa, motel a obchod se smíšeným zbožím, kde si znavení poutníci mohou koupit zásoby na další cestu. Přesně tím je pro Galaktické společenství malá planeta Gora. Protože se nalézá na frekventované vesmírné křižovatce, slouží pro vesmírné cestovatele jako překladiště a dočasný přístav. Místo, kde si doplníte palivo, dáte si něco dobrého k jídlu a přespíte do druhého dne, abyste mohli pokračovat dál k zajímavým světům, jichž je galaxie plná.

Na nehostinném povrchu téhle nudné planetky provozuje svou živnost majitelka kopule Pětkrát Hop, Jednou Stop mimozemšťanka Ouloo se svým nezvedeným potomkem. Ta se ve svém malém habitatu ze všech sil snaží poskytnout pohodlí a příjemné zázemí každému poutníkovi, který „zazvoní u jejích dveří“. Ovšem ne vždycky je to tak jednoduché, jak by se mohlo zdát.

Quelin, Akarak a Aeluonka vejdou do baru a spadne satelit…

Série Poutníci přináší pestrý a propracovaný svět Galaktického společenství s pohnutou historií, zabydlený nespočtem ras, které oplývají rozdílnými jazyky, filozofiemi a náboženstvími, ale také fyziognomií a předsudky. Právě jejich zástupci jsou hlavními tahouny všech příběhů série. Nejinak je tomu i zde.

Tentokrát je to tvůrce simů (výukové, ale i zábavné či propagační počítačové simulace) Quelin Roveg, kapitánka přepravní lodi Aeluonka Pei a vesmírná poutnice, příslušnice Harmagiány zotročené rasy Akaraků jménem Mluvčí. Všichni se na Goře zastavili jen na skok a každý se chce vydat co nejdříve na další cestu. Jenže plány jsou plány a vůle bohů či náhody jimi můžou nepěkně zamíchat. Když dopravu na Goře ochromí řetězová srážka orbitálních komunikačních satelitů, nejenže to otřese plány všech tří cestovatelů, ale především to prověří jejich empatii, takt a ochotu spolupracovat.

„Když se při společenském setkání ocitnete pod drobnohledem ostatních, není to nic zábavného, Roveg v takové situaci byl snad tisíckrát…“ (str. 106)

Jak z předchozích řádků vyplývá, čtvrtý díl série Poutníci je ryzím příkladem vztahové konverzačky. Zástupci čtyř absolutně odlišných ras se poměrně dlouho oťukávají, než navážou (mimo jiné s velikou pomocí hostitelky a jejího potomka) velice křehké přátelství. To pak prověří nenadálá tragická nehoda. Protože co prověří vaši ochotu spolupracovat víc než záchrana něčího života?

„Určitě teď zním hrozně hloupě, ale já zkrátka jen chci, aby spolu všichni vycházeli a aby o všechny bylo dobře postaráno. To je všechno. Chci, aby všichni byli šťastní, a je mi jedno, jak se k tomu dostaneme.“ (str. 263)

Mohlo by se zdát, že spaceopera, v níž hrdinové nekosí nepřátele paprskomety po tisících, nemůže být ani moc zábavná. Ale opak je pravdou. Díky jedinečným hrdinům, z nichž si každý na Goru přinesl své malé nepříjemné tajemství, si těch takřka čtyři sta stran románu V jednom zapadlém koutě galaxie čtenáři opravdu užijí. Ono totiž cesta k sebepoznání a přátelství může být stejně velkým dobrodružstvím jako vesmírná bitva. Stačí jen umět o tom dobře vyprávět, tak jako Becky Chambersová.

Vydal: Host, 2022
Původní název: The Galaxy, and the Ground Within
Překlad: Michaela Šprtová