Warhammer 40.000 konečně v komiksu

První komiks Marvelu věnovaný Warhammeru 40.000 vyšel nyní v češtině, a to pod křídly nakladatelství CREW.

Warhammer 40.000  je desková  válečná hra  vyráběná společností Games Workshop zasazená do fiktivního sci-fi vesmíru. Warhammer 40.000 vytvořil Rick Priestley v roce 1987. Svět W40K zahrnuje obrovský fiktivní vesmír 38 tisíc let v budoucnosti. Tento svět hostí mnoho různých ras a frakcí včetně Impéria lidí, orků či eldarů. Chování jednotlivých ras v boji určují pravidla hry. Miniatury válečníků jsou vyráběny firmami Miniatures  Citadel  a Forge World. W40K se stal natolik populárním, že se na něj nabalila spousta dalších produktů. Takže tu máme licencované počítačové hry, karetní hry, romány, film a komiksy.

Zatímco u nás knih ze světa W40K vyšla už slušná řádka, komiksy s touto tematikou si čeští čtenáři mohli přečíst nanejvýš tak v angličtině. Během let vycházely komiksy W40K u slušné řádky nakladatelství. Jména jako Inferno! a Warhammer Monthly ,Warhammer Comic či Boom! asi nikomu kromě fanoušků hry nic neřeknou. Ale v roce 2019 navázal partnerství s Games Workshop Marvel a tady nejspíš zbystří i notoričtí komiksoví ignoranti. Prvním komiksem Warhammer 40.000 od Marvelu byla limitovaná série Marneus Calgar, kterou napsal Kieron Gillen a ilustroval Jacen Burrows, druhou limitovanou sérií jsou Sisters of Battle.

Marneus Augustus Calgar je současný velitel Ultramarské kapituly vesmírných mariňáků. Má se za to, že je prvním známým prvorozeným vesmírným mariňákem, který podstoupil tajemný proces, aby se proměnil v ještě mocnějšího vesmírného mariňáka Primaris.

Příběh začíná na agrosvětě Nova Thulium, kde mariňáci pod vedením slavného velitele Calgara bojují proti silám chaosu. Čtenář je tedy hned zpočátku vržen do boje, jenž je krátký a brutální. V podstatě jde jen o takovou předehru, která má ukázat, že v ponuré vzdálené budoucnosti existuje pouze válka. Jenže tenhle příběh vypovídá hlavně o tom, jak se stal z mladičkého helóta věhlasný generál. Takže se z trosek Nova Thulium vyprávění vrací zpátky do doby, kdy Calgar začínal s výcvikem u věhlasného Krixa.

Je to silný příběh o zradě, přátelství a kacířství a svým způsobem je provázaný s děním na Nova Thulium. To byl od Kierona Gillena dobrý tah. Střídání vyprávění z minulosti a ze současnosti dodává příběhu zajímavou dynamiku.

Ovšem za nejlepší scenáristův tah považuji stránky věnované světu W40K a jeho historii. V podstatě jde o takovou malou encyklopedii Warhammeru 40K, která umožňuje čtenářům věci neznalým pochopit svět, náboženství a historii celého konfliktu. Proto je Marneus Calgar vhodným komiksem pro úplné nováčky tohoto světa.

Výtvarná stránka komiksu odpovídá marvelovskému pojetí a neurazí. Trochu jen zamrzí bílý font na černém pozadí v bublinách, když mluví kacíři, to se opravdu nečte zrovna nejlíp.

Kniha obsahuje několik bonusů ve formě alternativních obálek. Nevím, nakolik budou fanoušci Warhammeru 40.000 s komiksem spokojení, ale podle mě první komiks z tohoto univerza nedopadl vůbec zle.

Vydal: CREW, 2022