Audiokniha Tesla noir rozhodně stojí za poslech

Když roku 2020 vyšel v brněnském nakladatelství Host román Tesla noir Lukáše Vavrečky, dalo se čekat, že se thriller z alternativní historie plné Teslových vynálezů tohoto ctitele a znalce audioknih brzy dočká vlastní audio verze. Stalo se tak o rok později díky audiovydavatelství Témbr.

Válka proudů v plném proudu

New York roku 1936 je místem zasvěceným elektřině. Díky transformátorům a plazmovým kanálům není nouze o elektrickou energii. Navzdory všem pochybám vše funguje, jak má. Klimatické změny nejsou nijak zásadní a proud, jak sám na sobě dokázal Nikola Tesla, není zdaleka tak nebezpečný, jak někteří lidé tvrdí. A zatímco v Rusku je u moci Stalin toužící po nejnovějších Teslových vynálezech, v Německu se dostává k moci Hitler. Mohlo by se zdát, že dění za velkou louží nemá na dění v  New Yorku pražádný vliv, ale opak je pravdou. Protože největší esa na poli energetiky a průmyslu mají svá želízka v ohni právě za mořem. Edison, Ford a Westinghause se snaží ovládnout trh a ukrojit si pro sebe co největší sousto koláče. A pak je tu divoká karta v téhle válce proudů – vynálezce, průkopník a vizionář Tesla. Jenže ten náhle zmizel nejen ze svého hotelového pokoje, ale i ze scény. A to, že agenti FBI najdou v Teslově pokoji tři spálená těla, je stejně divné jako vynálezcovo zmizení.

Hlavním hrdinou však není slavný vynálezce, ale mladý novinář Collins, jehož minulost je s tou Teslovou provázána víc, než by se na první pohled mohlo zdát. Styl vyprávění se z počátku nese ve stylu noirových detektivek, aby se v druhé třetině knihy překlopil ve špionážní drama, završené akční jízdou. To vše autor okořenil množstvím detailních popisů fungování vybraných Teslových vynálezů.

Tesla do vašich uší

Rok se s rokem sešel a román Tesla noir se dočkal své audio verze. Pod režijním vedením Jana Drbohlava usedl do narátorské židle herec Vasil Fridrich, kterého si Lukáš Vavrečka do role vypravěče prosadil. Myslím, že udělal dobře. Fridrich má na svém narátorském kontě nejen slušnou řádku detektivek, ale i knihy, v nichž vystupuje velké množství mužských i ženských postav, kterým vždy dokázal vtisknout ten správný tón hlasu. Nejinak je tomu i zde. Ať už jde o Collinse, Teslu, Lilly Kolbenovou nebo jakoukoli z mužských či ženských vedlejších postav, dokáže je posluchač od sebe jasně rozeznat. A toho narátor docílil, aniž by výrazně přehrával, což se ne každému herci podaří. Ovšem nejvíce si cením jeho citu pro spád příběhu. Jakožto vypravěč perfektně podal všechny akční scény od přestřelek po automobilové honičky. A závěrečná akční scéna ve dvanácti vteřinách je možná tím nejlepším popisem přestřelky, co jsem v letošním roce slyšel.

Ovšem kvalitní audiokniha není jen dílem narátora, ale také mistra zvuku. Ten si také zaslouží poklonu. Ať už jde o tiskové konference, rozhlasové či televizní vysílání, nebo telefonické hovory, umocnil autentický zážitek použitím mikrofonů a posluchač si při jejich poslechu opravdu připadá, jako by byl jejich přímým účastníkem. Lukáš Vavrečka si ke své knize sestavil také soundtrack, ve kterém jsou i písně, o nichž se ve svém románu zmiňuje. Ten v audioknize nebyl z pochopitelných důvodů použit, přesto skladatel Štěpán Škoch dokázal svými instrumentálkami pro saxofon a bicí vykouzlit ten správný noirový zvuk, který ještě více dokresluje atmosféru meziválečného New Yorku.

Verdikt: Lukáš Vavrečka může být spokojen. Tesla noir by se díky skvělé práci všech zúčastněných mohla ucházet o ocenění Audiokniha roku.

Vydavatelství: Témbr, 2021
Autor: Lukáš Vavrečka