Filip Okáč: Bard z Rilanty

„Bard, který nikde nebyl, nemá o čem zpívat.“ Tahle věta je pro drobnou knížečku Bard z Rilanty zásadní. Jako správná fantasy vás totiž vezme na výpravu. Nasát zážitky, o kterých pak můžete skládat třeba i písně.

Drobná stostránková novela upoutá pěkně malovanou obálkou z dílny Jiřího Dvorského. Samotný příběh vypadá jednoduše. Autor vypráví o mladém bardovi Eofledovi, který nemá o čem zpívat a hrát. Touží po dobrodružství, a tak se zničehonic sebere a vydá se na cestu. Chystá se navštívit všech pět království Rilanty. Zpočátku cesty zažívá mladý bard opravdu dobrodružství, ale drobnějšího charakteru, a skládá písničku za písničkou. Dojde však do království Tenebris a zjistí, že se zde děje něco špatného. Problémem je zlý král, zlí elfové a do toho všeho se mladý Eofled zamotá.

Novela má sto stran, přesto se v ní toho hodně stane. V podstatě na každém listu zjistíte spoustu věcí. Autor knihy se s tím moc nemaže a neustále příběh žene dál. Bohužel však jednotlivé události působí uspěchaně a neuvěřitelně. Už samotný bardův nápad jít do světa je velice zkratkovitý. Při jeho cestě se mu stane několik nepříjemností, z nichž ho někdo zachrání. Je to zábavné a současně poměrně naivní. Brzy dojdete k názoru, že vše se tu děje tak nějak náhodou a vše je během odstavce vyřešeno, což je škoda.

Dalším kamenem úrazu je samotný charakter mladého barda. Pořádně se do něj nevžijete a k tomu „pomáhá“ i fakt, že i na tak malém prostoru autor dokonce na čas přeskočí k popisu událostí z pohledu jiných postav. Je to sice osvěžující prvek, a není udělán úplně špatně, ale v tak malém příběhu chcete více Eofleda. Ve výsledku se pak můžete trochu ptát, kdo byl vlastně hlavním hrdinou knihy.

Knihu napsal devatenáctiletý Filip Okáč, pro kterého je novela literárním debutem. Nízký věk nemusí nutně znamenat, že by autor byl špatný, ale v tomto případě je ještě znát jeho nezkušenost. A to i ve stylistice či naivitě řešení některých bardových příhod. Rovněž dialogy působí nevyspěle. Novela obsahuje i mnoho bardových písní. Zpočátku oceníte autorovu vynalézavost, ale kvalita je značně nevyrovnaná. Některé vás pobaví, jiné by zasloužily upravit.

Na druhou stranu se Filipu Okáčovi nedá upřít talent. Má literární cítění a při čtení budete mít pocit, že autora psaní bavilo a že fantasy žánr má moc rád. Rovněž zajímavé a netradiční je vyústění celého příběhu. To může vyvolat smíšené pocity (nemůžu prozradit více), ale tady palec nahoru za odvahu udělat to jinak, než by se možná čekalo.

Bard z Rilanty je sympatický jednoduchý fantasy příběh od mladého autora. Má mnoho neduhů, které debuty často potkávají, ale také potenciál oslovit především mladší čtenáře (aniž by šlo o young adult). Pokud máte rádi odlehčenou fantasy a chcete spíš nějakou „jednohubku“, může vás Bard z Rilanty solidně pobavit. Filipu Okáčovi nezbývá než popřát, aby to příště bylo o něco lepší.

Vydala: Pointa, 2021
112 stran / 199 Kč