Alberto Breccia, Norberto Buscaglia, H. P. Lovecraft: Mýtus Cthulhu

Cthulhu. To těžko vyslovitelné slovo se stalo kultem. V posledních letech dokonce řekněme snad už i hororovým mainstreamem. Ve fanoušcích žánru budí úctu a v těch, kteří jej neznají, zase zvědavost. Komiksová kniha Mýtus Cthulhu může tuto zvědavost ukojit.

Když poprvé vezmete komiks vydaný u nakladatelství Argo do ruky, ohromí vás. Může za to velký formát, o něco větší než A4, a pro daný žánr správně „chorobná“ ilustrace na pevných deskách.

Komiks je černobílý, což se k hororu hodí výtečně a jen to podtrhuje ponurost a děsivost témat jednotlivých povídek. Kresby se zhostil jeden z nejvýraznějších jihoamerických výtvarníků Alberto Breccia, který však u nás není příliš známý. Breccia má velice svébytný a charakteristický styl, v němž hodně využívá koláží. Vedle kreslených panelů tak v komiksech můžete zahlédnout i části fotografií. Někde se Breccia spoléhá na malbu, která je v jeho podání však velice avantgardní.

To se ukazuje už v úvodní povídce Volání Cthulhu. Breccia zde kombinuje kresbu a právě malbu, jež mnohdy vypadá naprosto chaoticky až nevzhledně. Na jednu stranu se nejasná a bizarní zobrazení tajemných bytostí povedla na jedničku, protože malíř zde zachoval jistou neuchopitelnost lovecraftovských monster, na stranu druhou ona avantgarda může hodně čtenářům vadit.

Mýtus Cthulhu je svým výtvarným zpracováním zcela originální kniha. Velice temná a hororově „nehezká“. Běžný čtenář by tím mohl poměrně dost překvapen. Rozhodující roli zde bude hrát estetické cítění a vkus každého čtenáře.

Velice zajímavá je po výtvarné stránce povídka Hrůza v Dunwichi. Můžete ji totiž porovnat s moderní kresbou Santiaga Carusa v bohatě ilustrovaném vydání povídky z roku 2008 (Dunwichská hrůza). Caruso Brecciu měl ve velké oblibě a některé ilustrace k této povídce dokonce silně připomínají Brecciovu práci (například rysy jednotlivých postav povídky). Carusův styl je však o dost líbivější a vizuálně přívětivější (ale o nic méně hrůzný).

Druhou, neméně důležitou stránkou komiksu je scénář. O ten se postaral Norberto Buscaglia, který s Brecciou spolupracoval i na jiných projektech. Opět se jedná o argentinského autora, který stejně jako Breccia u nás není moc známý.

Norberto Buscaglia pro Mýtus Cthulhu zpracoval devět povídek. Je důležité říci, že jsou to komiksové adaptace a nemají takový rozsah jako Lovecraftovy originály. Pro někoho to může být zklamání, ale příběhy jsou jednoduše kratší a rychlejší. Přesto byl základ příběhů zachován, stejně jako lovecraftovská atmosféra. Barva z kosmu, Bezejmenné město, Hrůza v Dunwichi, Šepot ve tmě, Slavnost, Stín nad Innsmouthem, Věc na prahu, Věc z temnot a Volání Cthulhu. To jsou povídky, které v komiksu naleznete. Vše jsou to klasiky a většina z nich jsou přinejmenším stejně zábavné jako originály od H. P. Lovecrafta.

Mýtus Cthulhu je pro fanoušky H. P. Lovecrafta takřka povinností. Jistě, kresba nesedne každému, stejně tak ne každému čtenáři bude vyhovovat zkrácení jednotlivých povídek do podoby komiksového scénáře, ale Mýtus Cthulhu dokáže krásně navodit temnou atmosféru kosmického hororu. Kniha je, nejen v rámci lovecraftovského univerza, ale i celkově pozoruhodným komiksovým dílem.

Vydalo: Argo, 2020
Překlad: Ondřej Hrách
120 stran / 398 Kč