The Magnus Archives (podcast)

„Povězte svůj příběh, čelte vlastnímu strachu.“

The Magnus Archives je hororový podcast odehrávající se ve fiktivním Magnusově institutu se sídlem v Londýně, který se již téměř dvě století zabývá akademickým studiem všeho potenciálně paranormálního, esoterického a nevysvětlitelného.

První epizoda začíná krátce potom, co byl hlavní hrdina a vypravěč Jonathan Sims povýšen na pozici hlavního archiváře. Připadl mu tak úkol pokusit se projít a uspořádat rozsáhlou a zdánlivě chaotickou sbírku výpovědí očitých svědků, kterou měla před svým záhadným zmizením ve správě jeho předchůdkyně Gertrude Robinsonová. Jon se po zvážení rozhodl všechna svědectví postupně převádět do digitální podoby ve formě audio nahrávek a zároveň k nim vždy ještě připojit komentář s doplňujícími informacemi, které se jemu nebo jeho asistentům podařilo k jednotlivým případům dohledat. Vyprávěné příběhy se zpočátku zdají sice znepokojivé, ale relativně snadno racionálně vysvětlitelné, teprve postupně začne Jon pociťovat, že tady něco úplně nehraje. Dost možná se zapletl do něčeho skutečně hrozivého.

The Magnus Archives v sobě jedinečně kombinuje tajemno, horor a psychologické drama, a není proto překvapivé, že k sobě postupně láká stále větší množství posluchačů a řadí se alespoň z britského pohledu k jednomu z nejúspěšnějších projektů svého druhu. První epizoda měla premiéru v březnu 2016 a od té doby se podcast pravidelně každý rok vrací vždy s novou řadou. Za svou popularitu možná The Magnus Archives vděčí i tomu, že přes nálepku hororu jde ve skutečnosti o audio drama široce přístupné různorodému publiku a není rozhodně určen pouze zarytým příznivcům žánru.

Zpočátku se jedná v podstatě o antologii. Každý díl se zabývá jedním neobvyklým příběhem, který je buď čten pro záznam archivářem, nebo ho vypráví přímo zúčastněná osoba. Teprve pozvolna začínají jednotlivé popisované události a neobvyklé jevy dávat větší smysl a vzájemně se propojovat. Při opakovaném poslechu se tak najednou před posluchači rozvíjí úplně nový bohatý příběh. Další přidaná hodnota spočívá i v postupném seznamování se s hlavními postavami a jejich komplikovanými a často tragickými osudy.

Podcast může být zajímavý například pro fanoušky Stephena Kinga, čerpá také silně z lovecraftovské tematiky a jednou z jeho velkých předností je bezpochyby skutečnost, že se jedná vždy o originální a skvěle vygradované příběhy, které neupadají do klišé nebo stereotypů.

Závěrečná pátá řada The Magnus Archives odstartovala teprve nedávno: 2. dubna 2020. Bude mít opět 40 epizod a slibuje strhující zakončení celého příběhu. Je tedy ideální čas pustit se do poslechu, a to buď přes oficiální stránky produkční společnosti Rusty Quill, nebo přes Apple Podcasts, Spotify či Youtube. Kromě audia jsou navíc k dispozici i fanouškovské přepisy každé epizody.

Tvůrci: Jonathan Sims, Alexander J. Newall (Rusty Quill)
Premiéra: březen 2016
Počet epizod: 200 (nyní 162)