H. P. Lovecraft: Hemživý chaos a jiné příběhy

Žoldnéř je ten, kdo za peníze válčí. Často se na něj lidé koukají skrze prsty, protože nebojuje za ideály či proti bezpráví, ale jen za prachy. I literatura má své žoldáky, tedy autory, kteří píšou příběhy za peníze.

Takovým autorům se říká ghostwriteři. Nejen že tvoří za peníze, ale hlavně pro někoho jiného. Tedy napíšou povídku či román, jehož autorství je oficiálně připsáno jiné osobě. Může se to zdát zvláštní, především však v minulosti to bylo celkem běžné a někteří autoři jen díky tomu přežili. K takovým patřil i H. P. Lovecraft, který se „svými“ příběhy neuživil (kdyby tak věděl, jak jsou dnes populární), a tak většina jeho příjmů pocházela právě z ghostwritingu.

S. T. Joshi, patrně největší odborník na Lovecraftovu tvorbu, kterého známe z povídkových antologií Černá křídla Cthulhu (u nás vyšly již čtyři díly), dal dohromady nesmírně zajímavou sbírku Hemživý chaos a jiné příběhy. Kniha je celá věnována povídkám, které H. P. Lovecraft nevydal pod svým jménem. Důležité je ovšem říci, že dané povídky mnohdy „jen“ redigoval, pomáhal dodělat či napsal úvod a závěr. Jen u některých se ví nebo předpokládá, že je napsal celé. O tom všem čtenář ale dostane od S. T. Joshiho informace. Kniha je plná zajímavostí a doslova přetéká poznámkami ke každé povídce. Pro toho, koho zajímá Lovecraftova tvorba, je tu toho skutečně hodně.

V knize jsou povídky, které H. P. Lovecraft napsal se svou budoucí manželkou Soniou H. Greenovou. Jejich Hrůza na Martinově pláži je typickou ukázkou příběhu, který vzešel z Lovecraftovy dílny. Vzdáleně připomíná jeho klasické dílo Dagon.

Pro běžného čtenáře bude nejzajímavější povídka Pod pyramidami, jejímž oficiálním autorem byl Harry Houdini, ale ve skutečnosti ji celou na objednávku napsal právě HPL. Trochu směšně může působit fakt, že Houdini ze svého pohledu vypráví, co prožil v Egyptě. Sám sebe tak situuje jako hrdinu. Samozřejmě tenhle chlapík měl ohromnou kuráž, ale povídka jako by podporovala kult jeho osobnosti. Zajímavá je ale hlavně díky množství informací o Egyptě a svou dobrodružností. Jinak je to klasický Lovecraft, takže dojde na setkání s pradávnými bohy.

Nechtěnou „popularitu“ si vysloužila svého času povídka Milovaní mrtví, kterou má na kontě C. M. Eddy Jr., i když jen hrubou verzi, celé dílo Lovecraft značně revidoval. Ač není kdovíjak skvělá, vzbudila pozornost díky svému tématu. Hlavní hrdina totiž v příběhu vysává energii z mrtvých, což způsobilo takové pozdvižení, že v Indianě se nesmělo prodávat číslo časopisu Weird Tales, ve kterém Milovaní mrtví vyšli. Pro Lovecrafta tahle bokovka znamenala další nepříjemnost. Vydavatel časopisu pak nechtěl vydat jeho povídky V hrobce a Chladný vzduch.

Většina povídek v knize je buď typický Lovecraft nebo se tomu blíží. V příbězích se čtenář setká s prastarými bohy a malou změnou je akorát zaměření několika děl na Jižní Ameriku a tamní božstva. Jde například o Yigovu kletbu, ale samotný hadí bůh Yig se objevuje hned v několika dalších povídkách.

Vrcholem celé sbírky je bezesporu novelka Pahorek, která ponejvíc připomíná Lovecraftovy domovské příběhy. Jde o tajemný pahorek, kde je vchod do říše K’n-yan, v níž lidé zvítězili nad stárnutím. Celkově jejich společenství připomíná utopii. Nic není ale tak dokonalé a hlavního hrdinu čeká hrůzné setkání. Ač jde asi o nejlepší část této antologie, působí přesto trochu jako strana „b“ Lovecraftovy tvorby. Zkrátka třeba V horách šílenství je o třídu lepší než právě Pahorek, ačkoliv jsou si příběhy dějově podobné. Ostatně to platí o všech povídkách z této sbírky.

Hemživý chaos a jiné příběhy je nádherně zpracovaná kniha. Od překrásného obalu přes vkusné ilustrace až k tomu, že je plná informací o samotném vzniku příběhů. Bohužel povídky jsou většinou spíš průměrné a pro čtenáře znalého Lovecraftovy tvorby budou sice příjemným počtením, ale stejně nejspíš dojde k závěru, že „povídky vydané pod jménem HPL“ jsou prostě lepší a hlavně originálnější. Nicméně pokud jste fanoušky výše zmíněného autora, Hemživý chaos vás jistě potěší.

Vydalo: Argo, 2020
Překlad: Milan Žáček
Počet stran: 448