Brian Staveley: Lebky

Americký spisovatel Brian Staveley upoutal české čtenáře příběhem tří sourozenců, dětí zemřelého annurského císaře. V třídílné Kronice Netesaného trůnu vyprávěl jejich drsné, odvážné a nelítostné příběhy. Jednou z vedlejších postav v ní byla i Pyrre, vyznavačka boha smrti Ananshaela. Prequel Lebky se soustředí na na její závěrečnou zkoušku, bez které by se z učednice nemohla stát kněžkou.

Pětadvacetiletá Pyrre se možná brzy stane kněžkou boha Ananshaela, ale nejdřív jako všichni obyvatelé Rassamburu, hanlivě přezdívaní Lebky pro svou službu a uctívání pána mrtvých, musí složit závěrečnou zkoušku. Na základě přesného seznamu kritérií musí během čtrnácti dnů odevzdat svému bohu (zabít) sedm lidí. Pyrre nemá problém odtvořit živá stvoření nebo v případě neúspěchu být obětována svému bohovi jedním ze dvou svědků zkoušky, ale trápí ji, že nedokáže odtvořit svou pravou lásku. Pyrre není zamilovaná a netuší, jak přesně láska vypadá, protože každý z jejího okolí ji popisuje úplně jinak. Rozhodne se však téhle nesnázi čelit se vztyčenou hlavou a společně s Elou a Kossalem zamíří do Dombângu, svého rodiště, kde by mohla najít svého dřívějšího milence Ruc Lan Laca. Žádná ze tří Lebek netuší, že svému bohu budou moci dokázat oddanost v té nejvyšší míře.

Příběh Pyrre je precizně vybroušen a nabízí opravdu netypické dobrodružství, které by bylo v podstatě obyčejným skládáním mistrovské zkoušky, kdyby Lebky nebyly divně zvláštní. Pro oddané uctívače jiných bohů přece není normální skládat zkoušku, při níž musí zabít někoho, koho milují. Přesto je Pyrre úplně obyčejná mladá žena, tedy až na skutečnost, že zná neskutečně mnoho způsobů, jak někoho zabít. Jejími svědky jsou postarší Kossal, trochu suchar a muž oddaný své víře. Jeho pravým opakem je Ela, živá, energická, divoká a sexuálně náruživá. V dohledu nad svou svěřenkou se skvěle doplňují. Ruc zastává post velitele Zelených košil ve městě. Voják, strážník i zrádce. Je důvodem, proč se Pyrre zblázní hormony, ale je to láska?

Román Lebky se dá číst samostatně bez znalosti předchozích knih z klasické fantasy série Kronika Netesaného trůnu. Brian Staveley v sobě nezapře učitele náboženství, filozofie, historie a literatury. Autor si hraje nejen s postavami, které jsou pestré jako orchideje v džungli, ale vykresluje i svět legend a bohů, kde město Dombâng ovládli annurští dobyvatelé, ale obyčejní lidé stále věří ve své zakázané bohy, ukryté v místních bažinách a říčních deltách. Město Pyrreina dětství stojí na kůlech nad řekou a ostrůvcích a mohlo by připomínat primitivní Benátky. Jenže okolní vody jsou plné nenasytných krokodýlů, ryb s ostrými zuby, jedovatých hadů, smrtících pavouků, dravých kočkovitých šelem a možná i něčeho staršího a nebezpečnějšího.

Hladové bažiny, dotěrný hmyz a nebezpečí, to je skvělý recept na silné komorní dobrodružství plné krve, napětí a smrti. Dobrodružství vyprávěné akolytkou Pyrre, která závěrečnou zkoušku možná složí, nebo nesloží. Ananshael je bůh, který všechny živé stejně dřív nebo později stejně odtvoří. Přežije vůbec někdo nebo bude Ananshael uctěn vrchovatě?

S přibývajícím počtem stránek se od románu Lebky odtrhává čím dál obtížněji a napětí stoupá. Lebky se dají číst jako samostatný příběh a čtenář určitě bude naprosto spokojený, protože v románu dostane všechno, po čem by mohlo jeho literární srdce toužit. Stačí se zasnít a vydat se s Pyrre na její cestu do míst, kde řeka a její delty vládnou mnohým životům.

Vydal: FantomPrint, 2019
Překlad: Petra Kubašková
Obálka: Anas Asghar