Seanan McGuireová: Každé srdce je bránou

Snad každý si dokáže vybavit alespoň jeden příběh o dětech, které se propadly králičí norou nebo otevřely starou šatní skříň a ocitly se na prahu jiného světa. Co se s nimi však stalo poté, kdy jejich velké dobrodružství skončilo?

Eleanor Westová vede na první pohled obyčejnou internátní školu. Její žáci však mají společného víc, než by se mohlo zdát. Ve všech případech se jedná o teenagery, kteří jednoho dne objevili skryté dveře a prošli jimi do pohádkových zemí ne nepodobných Narnii nebo Říši divů. Jenže všechno hezké má svůj konec, a proto se každý z nich dříve či později ocitne zpět v našem světě, kde jim nikdo jejich fantastické zážitky nevěří. Šťastnější z nich se potom dostanou do školy, kterou řídí Eleanor.

Slečna Westová totiž slíbí rozrušeným rodičům, že se o jejich – v mnoha případech zcela proměněné – dcery a syny postará a pomůže jim vyrovnat se s prožitými traumaty. A o to se také skutečně snaží, jen trochu jiným způsobem. Eleanor sama byla kdysi ztraceným dítětem, proto dokáže se svěřenci soucítit jako nikdo jiný. Pokouší se jim nabídnout především pochopení a společnost ostatních, kteří stejně jako oni netouží po ničem jiném než znovu projít svými dveřmi na místo, které se pro ně stalo pravým domovem. Návrat ale většinou již není možný. S tímto faktem se musí smířit také nově příchozí Nancy Whitmanová. Ještě se však ve škole nestihne ani pořádně rozkoukat, když kolem ní začnou za tragických okolností umírat spolužáci.

Americká spisovatelka Seanan McGuireová dokázala do této krátké novely o pouhých 163 stránkách vměstnat tolik různých témat, že by se od ní mohli přiučit autoři leckterých rozsáhlých knižních sérií. Může se zdát, že se jedná o klasický detektivní příběh zasazený do prostředí internátní školy, ale samotná zápletka zde není to nejpodstatnější.

Důležitější roli zastává motiv cestování do jiných světů, který není ve fantasy literatuře ničím neobvyklým, autorka ho však v knize dokázala využít originálně a po svém. Velkou péči věnovala také vykreslení jednotlivých postav ztracených dětí a přiblížení jejich osudů. Hlavní hrdinka Nancy se teprve nedávno vrátila ze Síní mrtvých, jedné z mnoha variant podsvětních říší, a má velký problém najít pro sebe opět místo v naší realitě. Ostatní to mají podobné a neustále bojují s pocity ztráty, zoufalství, vzteku i touhy po pochopení.

Vedle rozmanitosti jednotlivých hrdinů (Nancy se identifikuje jako asexuál, další postavou je transsexuál a všichni dohromady pocházejí z různorodého kulturního prostředí) a jejich světů (existují říše vrcholné Logiky i Nesmyslu, kde převládá buď Ctnost, nebo Podlost) je třeba ocenit i atmosféru školy. Domov Eleanor Westové pro nezvladatelné děti, jak se internát oficiálně nazývá, představuje magické místo, kde je možné natrefit téměř na jakoukoliv zvláštnost a podivnost. Existují zde zároveň i pevná pravidla, žáci navštěvují lekce i terapeutická sezení, ale přestože by se mělo jednat o jakýsi bezpečný přístav, kde dostávají šanci přijmout své pravé já a vybudovat si život, jaký jim bude nejvíce vyhovovat, ne všechno tady bývá vždy vymalované pouze pastelovými barvami.

A stejné je to i se samotnou knihou. Zatímco nápady, které Seanan McGuireová vrší jeden za druhým, znějí neuvěřitelně svěže a zajímavě, děj za nimi výrazně pokulhává a zápletka vyznívá příliš jednoduše a předvídatelně. Konec je navíc uspěchaný a celkově z vyprávění čiší určitá nedotaženost.

To mi však vůbec nebrání doporučit Každé srdce je bránou k přečtení každému, kdo ocení trochu jiný fantasy příběh oplývající jemným, ale zároveň místy i značně morbidním humorem. Novela se navíc zdatně vyrovnává se závažnými tématy spojenými s problematikou genderu, identity a duševního zdraví.

Do budoucna bude jistě zajímavé sledovat, jakým směrem se autorka rozhodne celou sérii dále posouvat. Zážitky jednotlivých dětí totiž v sobě skrývají téměř nekonečný potenciál.

Originální název: Every Heart a Doorway
Nakladatelství: CooBoo, 2020