Zvedněte hlavu a zadívejte se na hvězdy

Když v noci zvednete hlavu a kouknete se na nebe, je velká šance, že se na vás bude usmívat hvězda. A když se podíváte pořádně, možná se vám podaří rozpoznat nějaké souhvězdí. Víte však, že jich můžete rozpoznat několik desítek?

Tisíce zářivých teček na nebi tvoří celkem 88 oficiálních souhvězdí. Každé má navíc svou historii sahající až do starověku. Je to proto, že hvězdy hrají v lidských životech velkou roli už tisíce let a dodnes jsou zkoumány a používány pro orientaci na obloze. Encyklopedie Hvězdná obloha od americké autorky a zároveň ilustrátorky Sary Gillinghamové malým čtenářům postupně představí všechna oficiální souhvězdí a vysvětlí, jak je sledovat.

Kniha je rozdělena do dvou oddílů, aby čtenář lépe pochopil, která souhvězdí jsou starověká a která jsou „moderní“ z doby (od 16. do 18. století). Pro každé souhvězdí je vyčleněna samostatná dvoustrana s označenou polohou hvězd a s informací, odkud ze Země jsou hvězdy vidět. Nechybí jednoduchá ilustrace dokresleného souhvězdí a příběh, který se s ním pojí. Zvláštně vyznačeny jsou i nejjasnější hvězdy, podle nichž se souhvězdí snadněji hledá. Na konci knihy najdete také slovníček pojmů a doporučenou četbu, v níž se můžete dozvědět o obloze ještě něco víc.

Jednotlivé příběhy a báje bohužel nejsou příliš detailní, ale pro mladého čtenáře, kterému je kniha primárně určena, budou stačit. Jednoduše se tak představí například starověké báje o největších starověkých hrdinech a jejich pomocnících. A určitě jste netušili, že na nebi můžete najít třeba souhvězdí zajíce, pravítka nebo létající ryby. I pro (digitální) ilustraci se autorka spoléhá na jednoduchost a využívá jen tří barev – zlaté, tyrkysové a bílé. Tyto obrázky navíc mají tmavě modré pozadí zastupující noční oblohu. V těchto barvách je laděna celá kniha a tvoří to příjemně ucelený vzhled.

Hvězdná obloha je encyklopedie vhodná pro malé zvídavé čtenáře, kteří se zajímají o hvězdy a chtějí se o nich dozvědět víc. Doporučila bych pro děti od šesti do deseti let, starším čtenářům by mohly krátké příběhy připadat trochu nudné a ilustrace až moc jednoduché. Jde ovšem o graficky nádherně zpracovanou knihu, v níž se podíváte i na souhvězdí, která ze severní polokoule běžně neuvidíte.

Vydal: Fragment, 2019
Překlad: Zdík Dušek
212 stran / 499 Kč