Alisik 4: smrt není vždy jen konec

Když jste mladí a nevybouření, nekoukáte na smrt zrovna pozitivně. Obzvlášť pokud jste poměrně nový, čerstvě zamilovaný duch žijící na hřbitově, který chtějí srovnat se zemí kvůli výstavbě nového nákupního střediska. Jenže Alisik se nevzdává a hodlá si i ten posmrtný život pořádně užít, jestli k tomu dostane příležitost.

Konec třetího dílu otevřel hrdinům cestu do země, kde vládne Pán smrt. Jejich přítel a průvodce Sichl Michl se neměl k žádnému vysvětlování, a tak se postmortálové v čele s Alisik přesunuli dál sami bez jeho pomoci, aby zjistili, co je v posmrtném životě čeká. Po všech děsivých historkách měli strach, ale jak se ukazuje, věci nejsou takové, jak Sichl Michl tvrdil. Všechno se navíc zkomplikuje ještě víc, když se Ruben rozhodne následovat Alisik do smrti navzdory tomu, že je stále naživu.

Finální svazek komiksové série pro mladší čtenáře navazuje přesně v místě, kde předchozí díl skončil. Bylo by tak možná dobré si pár posledních stránek Jara připomenout. Autorské duo Vogt a Rufledt pokračuje vesele dál v morbidním vyprávění o mrtvé dívce, která se odmítá smířit se smrtí. Stále platí, že příběh sám o sobě je velice jednoduchý, místy lehce zkratkovitý, a když by čtenáři chtěli, dokázali by v jeho logice najít děr zhruba stejně jako v ementálu. Přesto má nepopiratelné kouzlo a silnou atmosféru umocněnou líbivou kresbou, která osciluje na pomezí ňuňaté roztomilosti a hororu (šmrncnutého gotickou subkulturou).

Čtvrtý díl nenabídne zpočátku tolik emocí jako některé předchozí knihy, ale dodá odpovědi, což je skoro stejně dobré, ne-li lepší. Ve Smrti se vysvětlí spousta věcí z předchozích dílů a životní (či snad nemrtvé) osudy hrdinů dostanou závěr, jaký si zaslouží. Takže to možná s tou logikou příběhu nakonec dopadlo lépe, než se dalo čekat. Výsledné rozuzlení je stejně jako předchozí díly podřízeno cílové skupině, takže dospělí čtenáři nemohou čekat zázraky. Rozhodně je ale konec neurazí – sedí k celkovému ladění knihy a je příjemnou tečkou za povedenou sérií.

Celá série Alisik tak splňuje vše, co od podobného komiksu pro mládež můžete čekat – ukazuje věci sice zjednodušeně ale ne vyloženě černobíle, klade důraz na morálku. Věnuje se rodinným problémům, ale také prvním láskám – které mohou občas přenášet i ony příslovečné hory. Je to příběh, který můžete bez obav dát do rukou svým ratolestem. Věřím, že díky sympatickým postavám, zdařilé atmosféře a na pohled krásné kresbě se do Alisik možná začtete (a zamilujete) i vy sami.

Vydal: CREW, 2019
Přeložil: Martin D. Antonín
Počet stran: 92