H. P. Lovecraft: Houby z Yuggothu

H. P. Lovecrafta (1890-1937) dnes známe jako jednoho z čelních představitelů hororové literatury a tvůrce čím dál populárnějšího mýtu Cthulhu. Níže uvedená ukázka básně „Vichry z hvězd“ je z nové knihy Houby z Yuggothu, kterou vydalo nakladatelství Straky na vrbě.

V té hodině básníci blázniví
ví, jaké houby na Yuggothu lpí,
ví, jaké kvítí na Nithonu čpí,
neb o nich jako o zahradě sní.

Howard Phillips Lovecraft nebyl velký poeta, ačkoliv básní psal hodně a velice se snažil. Ostatně tomu je věnovaná první část knihy v podobě předmluvy. O tu se postaral S. T. Joshi a čtenář se v ní dozví, čemu se Lovecraft ve svých básních věnoval a také čím se nechal inspirovat.

Následuje hlavní obsah knihy, tedy básně, kterých je hned pětačtyřicet. Skvělé je, že básně jsou prezentovány jednak v češtině, ale také v anglickém originále. Kvalita básní se těžko posuzuje, ale ty Lovecraftovy jsou určené vyloženě jeho fanouškům a ti si je užijí. Autor totiž dokázal i na velice malém prostoru poetických textů vykreslit onu typickou temnou atmosféru tolik charakteristickou pro svá díla. Fanoušci autora tu zkrátka budou jako doma. Jména, místa, ale i některé události jsou velice známé a čtenář se s nimi mohl setkat v mnoha Lovecraftových dílech. Básně jako by tak doplňovaly fascinující autorův svět. Některé dokážou oslovit více, jiné méně, ale tak to už u poezie bývá.

V závěru knihy je doslov Tomáše Kratochvíla – překladatele Lovecraftových básní – kde se zajímavě nad Houbami z Yuggothu zamýšlí. Následuje jakási kratičká příručka, která čtenářům napoví, kde hledat souvislosti mezi Lovecraftovými básněmi a jeho povídkami. Obrázek o autorově díle je hned komplexnější. Jako bonus slouží dvě stránky o vlivu Hub z Yuggothu na hudbu.

Krom psaného slova však dokážou Houby z Yuggothu upoutat i jinak, a to svým vizuálem. Kniha je opravdu krásně vyvedena. Sama o sobě je velice drobná (formát A5), takže je ideální na to, vzít si ji někam na cestu. Obal je pastvou pro oči a perfektně sedí k tématu básní. I uvnitř knihy jsou skvělé ilustrace od Martina Milana, tentokrát však již černobílé. Kniha tak i svou podobou představuje skutečný kus umění a bude ozdobou každé knihovny.

H. P. Lovecraft bude vždy známý díky své próze, což je správné, ale Houby z Yuggothu ukazují, že i jeho poezie má své kouzlo. Cílová skupina je jasná – kniha je vyloženě pro Lovecraftovy fanoušky. Takový čtenář by vůbec neměl váhat a Houby z Yuggothu si pořídit. Jistě mu udělají velkou radost.

Vydaly: Straky na vrbě, 2019
Překlad: Tomáš Kratochvíl
Obálka a ilustrace: Martin Milan