Královská krev – za hříchy se musí platit

Alejandro Jodorowsky je jméno čtenářům komiksů velice dobře známé. Jeho scénáře jsou plné erotiky, násilí (případně kombinace obojího) a nezřídka také osudovosti. Nejinak je tomu v případě série Královská krev a jejího prvního svazku Svatokrádežná svatba.

Mladý nadějný král Alvar byl zraněn v boji. Aby jeho lidé nepodlehli malověrnosti, požádal svého bratrance, aby se za něj na bojišti vydával. Jenže krev jeho krve převzal Alvarovo místo i na trůně a v loži jeho manželky a nechal ho na pospas osudu. Alvar ovšem přežil a rozhodl se vzít si zpět to, co mu patří. Bohužel však nepočítal s láskou i pomstychtivou krutostí.

Už od prvního panelu je zřejmé, že krev tady poteče proudem. Historická fikce s lehkými prvky fantastiky si nezadá s dávnými severskými eposy – má s nimi společnou naturalistickou brutalitu, jistou zkratkovitost vyprávění, kdy musí na poměrně krátkém úseku vypovědět události zhruba dvou desetiletí, a také složité propletence vzájemných vztahů mezi jednotlivými postavami (nezřídka příbuznými). Nechybí ani přiměřená porce patosu a dramaticky teatrálních prohlášení. Jsou to ale právě vztahy, rozhodnutí učiněná na jejich základě a emoce z nich plynoucí, které jsou hnacím motorem příběhu. Ten je jinak velice prostý.

I přes značné množství postav a jejich vliv na celé vyprávění zůstává hlavním hrdinou Alvar. Sledujeme jeho vývoj a postupné proměny napříč časem a událostmi, které ho formovaly. Ačkoliv se zpočátku zdál být kladnou postavou, spravedlivým a čestným králem, s každou další stránkou se ukazuje, že to může záležet čistě na úhlu pohledu, a sympatie vůči němu se přelévají tam a sem.

Královská krev mimo jiné naťukne i pár otázek, nad nimiž by se dalo diskutovat a které jí dávají určitý přesah nad rámec romantické tragédie a brutální řezničiny. Zaobírá se například tím, že panovník je ve své podstatě jen symbolem a může jím být kdokoliv, kdo se rozhodne role tohoto symbolu zhostit – a má pouze takovou moc, jakou mu lidé přisoudí.

Kapitolou sama o sobě je pak kresba. Dongzi Liu dokázal vdechnout příběhu život a díky němu má výtečnou atmosféru. Na své si přijdou milovníci krajinek i aktů. Jeho kresba je realistická, bez ostrých kontur a v tlumených barvách, které dodávají vyprávění na ponurosti. Postavy mají perfektně propracovanou mimiku a vlivem toho pracují na výbornou i emoce. Dongzi Liu vytvořil dílo, kterému propadnete, ačkoliv se na jednotlivých panelech nezřídka odehrávají nechutná zvěrstva. Jeho kresba je sice líbivá, ale ne tradičním způsobem – spíš ve vás vyvolává dojem velkých pláten pověšených někde v galerii.

Královská krev – Svatokrádežná svatba je klasickým příběhem, který však dokáže strhnout díky kresbě, hutné atmosféře a jisté zvrácenosti, kterou si Alejandro Jodorowsky prostě nemůže odpustit.

Vydal: Crew, 2019
Překlad: Richard Podaný