Temné a osamělé prokletí zavede čtenáře na scestí

Nejznámější případ stockholmského syndromu a dodnes jeden z nejoblíbenějších milostných příběhů – to je Kráska a zvíře. Není divu, že se tahle starofrancouzská pohádka stala v posledních letech, kdy světu young adult literatury vládnou retellingy, jedním z nejčastěji využívaných motivů. Jak si s ním poradila americká spisovatelka Brigid Kemmererová?

Harper nemá lehký život – už jako malá prodělala mozkovou obrnu, matka má rakovinu a starší bratr dělá vymahače pro chlápka, kterému se zadlužil jejich otec těsně předtím, než nadobro zmizel. To, že se přenese do kouzelného světa Uhlíkova, je proto už jen malý, nepodstatný detail. Stejně jako to, že se ocitne na prokletém hradě, do jehož majitele by se měla zamilovat, aby kletbu zlomila.

Temné a osamělé prokletí je sice young adult, ale Brigid Kemmererová občas náznakem pokukuje už po new adult, což není na škodu. Její variace Krásky a zvířete je temná jakýmsi realistickým způsobem, čímž se vymyká podobným příběhům. Ať už se jedná o hrdinku s jistým handicapem, který se uvěřitelně projevuje na jejím chování a možnostech a přímo tak ovlivňuje v některých okamžicích děj, nebo o zdařilou psychologii hlavních hrdinů. Ta je na celé knize nejlepší – kouzelný svět ani postavy, kterými je obydlen, nejsou nic, s čím byste se už předtím nesčetněkrát nesetkali. Působí generickým a schematickým dojmem. Ovšem ústřední trojice – Harper, princ Rhen a velitel jeho stráží Grey – vám to bohatě vynahradí.

Skutečnost, že Rhen dělá vše na efekt, čistě z vypočítavosti (než se „napraví“), je velice osvěžující. Jistě lze namítnout, že i zvíře z původní pohádky dělalo vše proto, aby se zbavilo kletby, ale Rhen a jeho chladné plánování, pečlivá kalkulace každého úsměvu… to je jiná káva. Skvělé je také to, jak mu to Harper (ze začátku) vůbec nebaští. Jejich vztah se tak začne rozvíjet za jiných okolností a jiným způsobem, než by čtenáři očekávali.

Vývoj postav a jejich vzájemných vztahů si budete užívat a ani vás nebudou (moc) rozčilovat úskalí každého young adult příběhu – jako například to, že se puberťáci mohou směle měřit s dospěláky, úsměvné řešení některých situací, nebo že se hrdinka zcela nesmyslně vrhá do bitev, které nemůže vyhrát… První dvě třetiny knihy jsou naprosto skvělé, a kdyby Temné a osamělé prokletí končilo jako uzavřený, samostatně stojící román, byla bych nadšená. Jenže je to pouze první díl série… A došlo k tomu bohužel dosti nešťastným způsobem.

Hodně dlouho totiž čtenáři mohou žít v domnění, že se jedná o samostatnou knihu – způsob vyprávění a dávkování informací tomu napovídá. Pak ale autorka použije deus ex machina bombu, po níž zůstane na stránkách atomový hřib. Přijde s něčím tak nepravděpodobným a za vlasy přitaženým, co se do příběhu absolutně nehodí a v rámci jeho nastavení jde o zcela zbytečný a nepochopitelný tah.

To, co mohlo být povedeným, trochu jiným retellingem Krásky a zvířete, se stalo odrazovým můstkem pro sérii, na niž ale příběh nemá v této podobě potenciál. Snahy napsat sérii, stejně jako hon za originalitou a vnesením vlastní invence do známého příběhu za každou cenu, neudělaly Brigid Kemmererová a její knize dobrou službu.

Vydal: CooBoo, 2019
Překlad: Magdaléna Farnesi
Vazba: Vázaná