Requiem přináší nový pohled na Peklo

Máte rádi upíry? A co takhle goth styl, dekadentní způsob života, cynismus a celou řadu drobných špatností? V takovém případě vydalo nakladatelství Crew komiks právě pro vás. Requiem – Upíří rytíř v sobě totiž tohle všechno snoubí.

Když Heinrich roku 1944 padl na východní frontě, myslel si, že bude mít klid. Jenže pak se probudil v Pekle, respektive ve Vzkříšení. Ve světě, kde je vše naruby. Kde jsou na Zemi světadíly, tam jsou ve Vzkříšení oceány plné krve. Čím horší skutky jste spáchali na zemi, tím se vám zde dostane větší odměny. Dokonce i čas tu běží pozpátku, takže tu všichni mládnou. Heinrich se probudí jako upír – kasta vládnoucí Vzkříšení – a zaplete se do mocenského boje o nadvládu nad tímhle zvráceným světem. Stává se trnem v oku kdejakému lordovi, snaží se najít si své místo v hierarchii nosferatu a také zapomenout na Rebeku – svou lásku. Zde snad jen zbývá dodat, že Heinrich byl věrný německý voják a Rebeka židovka. Ale věřte mi – jejich vztah má k Romeovi a Julii daleko.

Upíři, náckové, vlkodlaci, piráti… v Requiem najdete všechno, po čem vaše srdce touží. Je to největším kladem, ale zároveň také největší slabinou celého komiksu. Pravidla světa Vzkříšení jsou občas zamotaná a je jich hodně. Do toho se objevuje celá řada monster a časových epoch. A i když je vše srozumitelné, občas v té šílené změti zaniknou opravdu geniální nápady, kterými Patt Mills nešetří. Jen tak se tu zmíní typy hříchů, za něž se člověk probudí ve Vzkříšení, v té či oné podobě. Náboženští fanatici jako vlkodlaci, pokrytci, kteří páchali zvěrstva ve jménu dobra, jako ghúlové a ta největší monstra jako upíři. Mills občas hodí narážku, nebo zmíní známou historickou postavu v podobě monstra, které perfektně sedí k činům daného zmetka. Jenže řada z těch věcí zanikne ve spoustě dalších nápadů a drobností, které se mihnou na několika málo panelech. Nebála bych se to označit za plýtvání výtečnými náměty.

Dynamika vyprávění je rozkolísaná. Příběh je hodně akční, ale zároveň potřebuje často spoustu věcí vysvětlovat. Občas ovšem k akci dochází i ve chvílích, kdy by si čtenář raději užil trochu oddychu. Pro Requiem celkově platí, že by si zasloužil zpomalit. Kdyby se škrtlo pár zbytečných akčních scén, které navíc nijak zvlášť neposouvají příběh (informace v nich obsažené by se daly zařadit jinam), a Pat Mills se více věnoval velice zajímavé mytologii svého světa a jeho zákonitostem, byl by celý komiks koherentnější.

Pravdou je, že Requiem – Upíří rytíř působí přeplácaně. Nepochopitelné na tom však zůstává, že přese všechno, co jsem napsala výše, příběh přeci jen drží pohromadě, dává smysl a je neskutečně zábavný. Ano – navzdory všem negativům zmíněným dříve totiž celý komiks zhltnete a užijete si ho. Prostředí Vzkříšení a jeho obyvatelé – oboje dekadentně zvrácené – se vám rychle dostanou pod kůži. Vše je zde postavené na hlavu a morální kodex je převrácený naruby („Prý vyznáváš kavalírství. Úchyle!“). Nikdo není bez viny a je radost postupně odhalovat vzájemně propletenou minulost jednotlivých postav a zjišťovat, proč se kdo vrátil v té či oné podobě. Pokřivenost světa a jeho zákonitosti dávají Patu Millsovi prostor pro různé slovní či historické hříčky, které potěší, stejně jako cynický humor. Výsledkem je psychedelický komiks s ponurou atmosférou, který se ale zároveň v těch správných chvílích nebere vážně.

Výtečné atmosféře napomáhá především kresba, za niž je zodpovědný Olivier Ledroit. Rozhodl se využít temné stránky příběhu a celé Vzkříšení včetně obyvatel oblékl do slušivého gothického kabátu – lebky, kříže, korzety, řetězy a ostny, všeho je tu přehršel. A pokud jste hráli někdy Diablo, budou vám zdejší morbidní exteriéry povědomé. Ledroitova kresba je detailní s propracovaným pozadím jednotlivých panelů. Zajímavá je také jejich kompozice, která vynikne především v případě velkých dvoustránkových scén, během nichž vytváří rozestavění panelů zajímavý umělecký dojem. Nezřídka se také jednotlivé obrazy v panelech vzájemně prolínají, nebo je doplňují runy a invokační kruhy, které také přispívají svým dílem k temné atmosféře a zároveň Requiem stylem odlišují od řady dalších komiksů.

Requiem – Upíří rytíř má k dokonalosti daleko. Dokáže vás ale snadno strhnout svou atmosférou, zajímavými postavami, nápady a mytologií a v neposlední řadě působivou kresbou, takže na jeho neduhy rychle zapomenete.

Vydal: Crew, 2019
Scénář: Pat Mills
Kresba: Olivier Ledroit