Děti krve a kostí probouzejí magii a pronikají do srdcí čtenářů

V Orïšském království kdysi přebývala magie. Deset klanů mažiů získalo darem od bohů magické schopnosti. Jenže lidé nevládnoucí magií měli z mažiů strach a král Saran přišel rukou spalovače o rodinu. Při odvetě všechny mažie vyvraždil a magie se ze země vytrácela. Zbývá jí však jiskřička.

Jiskřička zůstává v podobě dětí mažiů, takzvaných poslů, v jejichž duších magie dřímá. Jednou z nich je Zélie. V šesti letech přišla při Nájezdu o matku, nyní, o jedenáct let později, je učenkou Mamy Agby v přímořské vesnici Ilorin. Když se se starším bratrem Tzainem vydá na trh do města Lagos prodat ulovenou rybu, aby měli na placení daní, shodou náhod, nebo spíš řízením osudu narazí na princeznu Amari, která s uloupeným posvátným svitkem právě prchá před strážemi, které vede její starší bratr Inan.

Mama Agba je věštkyně a je to právě ona, kdo na základě svého vidění vyšle mladou trojici na cestu do chrámu v Šandomblé. To je však teprve počátek jejich putování za probuzením magie. Nejprve potřebují shromáždit tři posvátné předměty – svitek, dýku a kámen – a dostat se o slunovratu do chrámu bohů na posvátném ostrově a tam provést rituál. Když se jim to povede, každý posel, který již dovršil třinácti let, se promění v mažiho a obnoví se spojení mažiů s Nebeskou matkou.

Dobrodružné putování plné nebezpečí a nástrah představuje pro hrdiny zkoušku jejich charakteru. Zélie je netrpělivá, často jedná dřív než přemýšlí a dostává se tím do malérů. Její bratr není posel, ale kosidián, měl by tedy o něco jednodušší život, kdyby ho nezasvětil ochraně rodiny a své problematické sestry. Amari je z paláce zvyklá na přepych, ovšem ne na lásku. Otec ji i Inana nutil od dětství trénovat s mečem a nikdy neukázal vlídnou tvář. Společné prožitky je všechny částečně formují, opatrné příměří mezi princeznou a sourozenci přerůstá v přátelství a navzdory krátkému času se rodí i romantický cit. Jeden o dost uvěřitelnější než ten druhý, který se jeví velice uspěchaný a vzhledem k okolnostem až nemožný.

Nigerijsko-americká autorka Tomi Adeyemiová vypráví příběh v přítomném čase z pohledu tří hrdinů, přestože tu máme protagonisty čtyři. Tzain však není hybatelem děje jako ostatní, a tak je čtenář o jeho pohled na situace ochuzen. Nejzajímavějším vývojem prochází Inan, kterého užírá sebenenávist a jenž se ocitá na hraně mezi tím, kým je a k čemu byl vychován. Váhá mezi voláním srdce a povinnostmi vůči království i proto, že na vlastní oči vidí, jaké peklo dokáže magie způsobit.

Tomi Adeyemiová čtenáře ve své prvotině seznamuje s africkými mýty, ukazuje svět obývaný obrovskými zvířaty (mohutné kočkovité šelmy můžou sloužit lidem jako jízdníci) a prodchnutý magií krásnou, ale také nebezpečnou a smrtící. Zároveň poukazuje na svět plný nerovnosti, útlaku, brutality a otroctví a nastavuje zrcadlo současné společnosti, která stále ještě rozlišuje a posuzuje lidi podle barvy pleti.

Dobrodružná, putovací fantasy s vyvolenou hrdinkou není nijak ojedinělý koncept, autorce se ovšem povedlo přivést na svět čtivý příběh se sympatickými hrdiny, s kterými není problém se ztotožnit a držet jim palce. V některých situacích občas zakulhá logika, ale ne tak často, aby to narušilo celkový dobrý dojem z příběhu. Vyprávění autorka ozvláštnila jorubštinou, kterou mažijové mluví a zaklínají. Škoda jen, že v knize chybí slovníček pojmů, čtenář se tak často ztrácí v tom, co se říká. Plusové body knize patří za mapu a seznam klanů.

Zpočátku se vyprávění může zdát zdlouhavé a roztahané, což je způsobeno spoustou problémů, na které hrdinové při své pouti narážejí. Tempo však postupně narůstá a v poslední čtvrtině už nestíháte obracet stránky, jak toužíte vědět, jak to celé dopadne. Děti krve a kostí jsou však prvním dílem plánované trilogie, takže zůstává celá řada otazníků, co se bude dít dál a kam se budou hrdinové ubírat. A třeba se v dalším díle Děti ctností a pomsty, který má vyjít příští rok, dozvíme i to, jaký je svět za hranicemi Orïši. Tomi Adeyemiová má výborně nakročeno, snad budou její následující kroky stejně vydařené.

Vydal: Host, 2018
Překlad: Veronika Volhejnová
520 stran / 399 Kč