Pasi Ilmari Jääskeläinen: Den falešné kočky

Když architekt Kaarna obdrží telefonát z domu seniorů, že mu umírá matka, rozhodně nepočítá s tím, že žena nabere druhý dech a on ji celý den bude hledat po městě, ve kterém navíc zrovna probíhá velký festival…

Kaarna posledních několik let s matkou nemluvil. Jejich vztahy ochladly poté, co Kaarna v dětství na výletě v Německu záhadně onemocněl a matka o něho musela intenzivně pečovat. Od té chvíle už nebylo nikdy nic jako dřív. Kaarna po uzdravení odjel z Marrasvirty, města, kde vyrůstal, aby vystudoval na architekta. Když se vrátil, založil rodinu a stal se městským inovátorem, kterého všichni znají. V té době matka začala ztrácet paměť a byla odvezena do domu pro seniory. Avšak jakmile se Kaarna dozvídá, že matka se nachází na pokraji smrti, všeho nechá, aby se s ní mohl rozloučit. Jenže žena vůbec neumírá, naopak získává nový životní elán a kvůli Alzheimerově chorobě, kterou trpí, si myslí, že je o desítky let mladší. Z pečovatelského domu utíká do města zaplněného lidmi z festivalu, kde ji její syn Kaarna může hledat klidně i sto let.

Den falešné kočky má silně detektivní ražení, ovšem rozhodně nejde o obyčejnou detektivku. V příběhu se mísí nejen žánry, ale i sen a realita. Zatímco Kaarna úpěnlivě pátrá po matce, hlavou mu létají nejrůznější střípky vzpomínek, které vůbec nemusejí být pravdivé. Kolem něho se navíc děje spousta zvláštních věcí, ale on je přijímá jako samozřejmost. Kvůli vyprávění v první osobě se tajemství rozplétá postupně, čtenář se dozvídá vše zároveň s hlavním hrdinou.

Příběh se soustředí hlavně na Kaarnu, čtenář se však dozvídá i o charakterech jiných postav, které jsou zrovna tak fluidní jako protagonista příběhu. Celé vyprávění je silně zabarveno subjektivním pohledem Kaarny a proměnlivost postav je způsobená především nejasností, zda se vše skutečně odehrává, nebo jde o pouhý sen. Pokud se vám snad zdá hlavní téma příběhu nudné, pak věřte, že autor si vás získá svými poetickými vypravěčskými schopnostmi, díky nimž i z obyčejného pronásledování nemocné maminky dokáže vytvořit napínavé čtení.

Finský autor Pasi Ilmari Jääskeläinen se do srdcí čtenářů zapsal již svými předchozími knihami – Literárním spolkem Laury Sněžné a Magickým průvodcem městem pod pahorkem. Pro neznalce severské divnosti bych však doporučila něco méně náročného a přijatelnějšího, třeba povídkovou sbírku Sobí hora od Karin Tidbeckové.

Buďte připraveni na pořádnou dávku finského podivna, magický realismus, překvapivé vysvětlení událostí, ale i nedořečené linie, které si musíte vyložit po svém. Den falešné kočky autorovy věrné fanoušky určitě nezklame.

Vydal: Paseka, 2018
Překlad: Vladimír Piskoř
Počet stran: 316