Kdo bude Zrádce trůnu?

Amání, známá též jako Modrooký bandita, se přidala k Ahmedovi, Rebelskému princi, který touží svrhnout z trůnu krutého sultána a nastolit v Miráždži mír pro všechny jeho obyvatele – i bytosti. Jenže sultán se nehodlá vzdát bez boje, neváhá navazovat pochybná spojenectví a zabíjet i nevinné a bezbranné.

Ahmed by potřeboval dostat do paláce špeha, jenže koho může poslat na tak nebezpečnou a ošidnou misi, z níž se dotyčný nemusí vrátit? Jenže pak je jeho tábor přepaden, Amání unesena a dostává se právě k samotnému sultánovi, který ji hodlá využít pro vlastní cíle a účely. Dokáže Amání přežít v sultánově harému plném rivality, podlosti a intrik? Dokáže odhalit záměry svého nepřítele? Nebo zjistí, že všechno, co si myslela, je ještě trochu jinak?

Amání umí zatraceně dobře střílet, ale taky je demži, tedy potomek džina a lidské ženy, takže má nadpřirozené schopnosti – dokáže nejrůznějšími způsoby ovládat písek, což se jí v boji proti sultánovi hodí. Na rozdíl od prvního dílu zde už umí svoje schopnosti bez problémů používat a taky to dělá, tedy dokud může, protože sultán možná přišel na to, jak demži o jejich schopnosti připravit.

Alwyn Hamiltonová píše lehce a čtivě. Na rozdíl od prvního dílu ve Zrádci trůnu hodí čtenáře rovnou doprostřed děje a už ho nenechá vydechnout. Akci střídají intriky a vše autorka prokládá nečekanými zvraty a překvapivými odhaleními, kterých je v knize opravdu požehnaně. Také se na scéně objevují vedlejší postavy, které vypadaly epizodně, ale ukazuje se, že autorka má jejich umístění v příběhu dobře promyšlené, protože v něm budou hrát větší roli, než se na první pohled zdá.

Ve Zrádci trůnu nechybí neobvyklá kombinace westernu a young adult fantasy inspirovaná arabskou kulturou a mytologií, pořádná porce akce, intrik, nečekaných zvratů a odhalení, trochu humoru (protože Amání neztrácí v žádné situaci ostrý jazyk a smysl pro ironický humor) a ani kapka romantiky.

Všechno to vypadá a zní skvěle, tak proč jsem ze Zrádce trůnu nebyla opravdu nadšená? Problém, který s touto sérií mám, spočívá hlavně v tom, že se v knize děj přesouvá z místa na místo, a tak se v ní vyskytuje velké množství vedlejších postav, které se průběžně objevují a zase mizí. Kvůli tomu si je nejsem schopná pořádně zapamatovat, natož si je oblíbit a najít si k nim cestu. A to je hrozná škoda, protože vedlejší postavy často bývají stejně dobré (a někdy i lepší) než hlavní hrdinové a jejich osudy čtenáře zajímají stejně jako to, jak dopadne ústřední pár. Navíc jsem si z anotace myslela, že se příběh bude odvíjet ještě trochu jinak, takže jsem ve výsledku byla maličko zklamaná z toho, jak to ve skutečnosti bylo.

To ale neznamená, že je Zrádce trůnu špatná kniha. Rozhodně ve všech směrech předčil první díl s názvem Poušť v plamenech, protože je svižnější, akčnější, napínavější a nad většinou těch odhalení a zvratů budete skutečně jen třeštit oči. Takže pokud máte chuť na young adult fantasy, která neobvykle kombinuje téma westernu a arabské mytologie, s klidem po této sérii sáhněte.

Vydalo: Cooboo; 2018
Překlad: Martina Buchlová
440 stran / 299 Kč