Joe Abercrombie: Půl krále (Moře střepů 1)

Angličan Joe Abercrombie se proslavil především fantasy trilogií První zákon. Půl krále představuje autorův první výlet do vod young adult fantasy, stále se však jedná o pořádně drsný a nelítostný příběh, přesně v duchu jeho předchozích knih.

Jarvi se narodil jako mrzák. Jedna ruka je mu prakticky k ničemu a neudrží v ní pořádně ani štít, což je v království Gettů, které si zakládá na síle a schopnostech svých bojovníků, považováno za obrovský handicap. Pro svého otce krále Uthrika i matku, hrdou královnu Laithlin, představoval Jarvi vždy jedno velké zklamání. Není divu, že velmi přilnul k laskavému strýci Odemovi a k matce Gundring, královské ministryni a vrchní rádkyni. Právě u ní se rovněž zdokonalil v umění léčitelství a pochytil hodně cenných životních rad. Přes nelehké postavení a neustálé posměšky z něj vyrostl chytrý a všímavý chlapec, který si ovšem dobře uvědomuje vlastní limity. I proto se nakonec rozhodl odhodit rodinné postavení a vydat se na asketickou dráhu ministra.

V předvečer závěrečné zkoušky se však dozvídá děsivou věc – jeho otec i starší bratr byli zavražděni. Z budoucího bratra Jarviho se tak rázem stává nedobrovolný poloviční král Jarvi, který není připraven vládnout a nemá ani podporu poddaných, protože ti ho stále považují za slabocha neschopného vydobýt pro království tolik ceněná válečná vítězství. Jarvi se přesto nelehkého úkolu ujme a ihned po usednutí na trůn přísahá pomstu vrahům své rodiny. Krátce nato se vydává společně se strýcem na vojenskou výpravu proti králi Grom-gil-Gormovi, která by mu k odplatě měla napomoci. Jenže právě v tento osudný den se Jarvimu znovu převrátí život vzhůru nohama a on bude muset projít sérií těžkých zkoušek ještě předtím, než dostane k vykonání pomsty novou příležitost. To z něj už ale bude docela jiný člověk.

Nestává se často, aby si autor young adult fantasy vybral za ústřední postavu hrdinu, který se obvyklé definici tohoto slova tolik vymyká. Jarvi v příběhu prodělává klasický vývoj od podceňovaného chlapce k útrapami zocelenému mladému muži, jenže v závěru zásluhou toho nezískává morálně lepší charakter, naopak. Abercrombiemu se tento hazard vrchovatě vyplatil, protože právě díky tomuto kroku se mu podařilo vytvořit knihu odlišnou od záplavy ostatních YA titulů. A je to právě Jarviho komplexnost, jeho omezení, ale i vnitřní síla, co z něj vytváří postavu, k níž je možné si vytvořit překvapivě pevný vztah.

Půl krále se odehrává ve světě silně inspirovaném vikinskou tradicí, kde magie a nadpřirozeno nehrají žádnou viditelnou roli. Převládá zde ústřední téma přežití navzdory všem předpokladům a většina postav v příběhu neustále kráčí po tenké linii mezi dobrem a zlem. Zdánlivě se jedná o prosté vyprávění o princi, který přijde o všechno, aby se mu nakonec podařilo opět získat své právoplatné postavení. Kniha se tak dlouhou dobu i tváří. Jenže pak přijdou nečekané zvraty, které dopředu dokáže odhadnout asi jen málokdo. Děj se přitom celou dobu posouvá kupředu neuvěřitelnou rychlostí. Autor si zvolil pro žánr poměrně netypický jednoduchý styl vyprávění, využívá krátké kapitoly a příliš se nezdržuje s popisy a vysvětlováním, celkový dojem je tak ještě dynamičtější.

Zásluhou toho se čtenář nedozví příliš o fungování Jarviho světa a vedlejší postavy (včetně výborně napsaných ženských postav) také nedostanou tolik prostoru, kolik by si zasloužily. Překvapivě to však není na škodu. Drobné útržky informací, které se autorovi podařilo obratně do rychle plynoucího příběhu začlenit, totiž sdělí vše podstatné a zbytek zůstává na fantazii. Půl krále tak nebude zdaleka pro každého, představuje ale v žánru YA fantasy vítanou změnu. Jedná se navíc o uzavřený příběh, který nenechává zbytečně nevyřešené dějové linky, přestože se jedná o budoucí trilogii.

Originální název: Half a King
Nakladatelství: Laser, září 2018
Překlad: Roman Tilcer