Steven Lochran: Paladero – Jezdci z Říše hromů

Dobrodružných příběhů není nikdy dost. Stačí jedno velké putování, hrůzostrašná monstra, parta hrdinů a jeden sirotek. Román Jezdci z Říše hromů, první díl série Paladero, přesně tenhle mix obsahuje.

Patnáctiletý Josiáš Safir, učedník Sur Verity z ranče Kulatý štít, je idealistický a impulzivní. Jinak se totiž nedá vysvětlit, že se rozhodl pomoci svému kamarádovi, učedníku Edgarovi, tím, že se převlékne za jeho (tou dobou značně společensky unaveného) instruktora Sur Wallace a zúčastní se prestižního paladerského turnaje zvaného Rukavice. Při ní se paladerové snaží polapit či zneškodnit Krále hromových ještěrů za podpory diváků. Tím začíná nebezpečné dobrodružství sirotka z ranče Kulatý šít, který sní o tom, že se jednoho dne stane odvážným paladerem.

V anotaci knihy Paladero – Jezdci z Říše hromů se uvádí, že paladerové jsou rytíři. Přesněji se jedná o kovboje, kteří musí složit náročné zkoušky a později pravidelně dokazovat svou způsobilost při společných turnajích. Jejich hlavní náplní práce je péče o dobytek pro domovské ranče. Ovšem nikoliv ledajaký dobytek, ale dinosaury. Vždyť králem hromových ještěrů není nikdo jiný než Tyrannosaurus rex.

Paladero je zkrátka klasická dobrodružná kovbojka pro mládež s velkým putováním smíchaná s magií a jejími nadpřirozenými zástupci, prošpikovaná sci-fi prvky a řádně ozdobená Jurským parkem.

Australský spisovatel Steven Lochran stvořil svět, jako když Pejsek a Kočička vařili dort, ale na rozdíl od nich je jeho výsledek mnohem stravitelnější. V románu je vidět inspirace americkými kovboji, nebo spíše australskými honáky dobytka. I přes tryskové motory, elektrické impulzy a mechonoidy se hlavní zápornou postavou stává nekromantka Štepovaná ježibaba.

Při putování za Pověstným vejcem se Joss společně s dalšími třemi učedníky setkává s nadpřirozenými bytostmi i obyčejnými lapky či odpornou zradou. Pokud Joss, Drake, Zeke a učednice Hrdina získají vejce, mohou se stát plnoprávnými paladery.

Série Paladero je určena pro čtenáře od deseti let a na rozdíl od jiných knižních sérií pro mládež dospělého čtenáře pravděpodobně neuchvátí. Zajímavá je zvláštní kombinace světa, ale jinak příběh nenabízí nic nového. Děti ovšem Jezdci z Říše hromů zaujmou, protože obsahují to, co by měl každý dobrodružný příběh mít. Jenom mimořádně Steven Lochran sklouzne k politicky korektním a gendrovým záležitostem, které bohužel neumí stravitelně uhrát.

Román Jezdci z Říše hromů ze série Paladero patří k literatuře pro děti a jako takový může být příjemným dárkem po stromeček. Jen se pak rodiče nesmí divit, když jejich dítko bude chtít lekce jízdy na hromovém ještěru nebo vlastního tundrového medvěda.

Vydal: CPress, 2018
Překlad: Eva Kadlecová
Ilustrace: Jeremy Love