Laurell K. Hamiltonová: Doušek temnoty (Meredith Gentry 7)

Princezna Meredith NicEssusová, následnice nejvyššího trůnu v Říši kouzel, se ocitla v nemocnici poté, co jí provedl její šílený strýc, král Taranis. Její strážci riskovali vše, aby ji před Taranisem zachránili, a teď se chtějí pomstít.

Merry však nemůže dovolit svým milencům a budoucím králům, aby zavraždili krále Světla a Iluzí. Nejsou s ním ve válce, a dokonce ani ti z Požehnaného království, kteří si myslí, že je Taranis šílený a zvrácený, by nedokázali mlčky přejít vraždu. Když však někdo využije její babičku a vloží na ni kouzlo, aby na ně zaútočila, povolá Merry Divoký lov a vyráží se do Požehnaného království pomstít. Nakonec jí nezbyde nic jiného než se vrátit do světa smrtelníků, kde bude obklopená kovem a technologiemi, a doufat, že tam mají větší šanci na přežití.

„Nemůžeme je zabít všechny,“ namítl Rhys.

„Nebyl by takový problém zabít je všechny,“ nesouhlasil Doyle. „Problém je, že nevíme, kdo všechno vlastně je náš nepřítel.“

A to naprosto vystihovalo naši situaci. (str. 219)

Merry hluboce truchlí. Začíná toho na ni být moc. Tolik smrti, tolik ztrát a budoucnost nejspíš nepřinese nic jiného. Nad příběhem se od samého začátku vznáší temný stín a smutek. Není to však jen kvůli Frostově ztrátě, ale i kvůli tomu, co jí udělal král Taranis, a neustálým útokům na její milence. Princezna se začíná vyjadřovat jako zkušená politička, a dokonce se jí podaří přechytračit své příbuzné. Uvědomuje si, že pokud nezíská víc spojenců, upřednostní před trůnem své děti a muže, které miluje. Trůnu se sice nevzdá, ale nepřijme ho, dokud jí a jejím blízkým v Říši kouzel nezaručí bezpečí. Je tu příliš mnoho intrik, spiknutí, nepřátel a lidí, kteří je chtějí využít. Pokud se má stát královnou, tak všech – nejenom sidhe.

Galen zmoudřel a ukazuje i svou nezištnou a milou povahu, byť občas stále vystrkuje růžky jeho naivita. Doyle konečně začíná chápat, že ho Meredith hluboce miluje, ale princezna musí svým mužům vysvětlit, že v jejím nejužším kruhu není nikdo, koho by byla ochotná ztratit nebo tu ztrátu třeba jen riskovat.

Doušek temnoty je romantický fantasy příběh s erotickým nádechem, hladce navazuje na závěr šestého dílu Objetí mrazu a je vyprávěn v první osobě z pohledu hlavní hrdinky Merry. Laurell K. Hamiltonová sice popisuje postavy podrobněji, nikoli však sáhodlouze, a ačkoli mnohé připomíná, je to jedině dobře, protože si díky tomu čtenář osvěží paměť. V jejím podání protagonisté vyjadřují emoce i očima, což zdařile vystihla například u Doyleovy zamilovanosti. Nezapomíná však ani na gesta, mimiku a myšlenky, díky čemuž má čtenář pocit, jako by mu postavy ožívaly před očima. Autorka poukazuje na přehlížení a odstrkování sidhe, kteří nejsou čistokrevní, kam spadají i skřítci nebo goblini. V zásadě se jedná o mezidruhovou diskriminaci říznutou předsudky a politikařením.

Laurell K. Hamiltonová skvěle vysvětluje principy magie nebo úrovně moci či schopností, například i schování Sholtových chapadel za pomoci zastíracího kouzla, protože z nich nyní dokáže udělat tetování. Co se týče magie, zejména kouzel při Divokém lovu, jsou dokonale vymyšlená a nápaditá. To je jedna z věcí, co mě na této sérii tak táhne. Ať už se nad příběhem vznáší ponurá, hororová, násilná či erotická atmosféra, autorka dokáže překvapit magickými zázraky, které jsou jako vystřižené z pohádky, a přitom to nevypadá nemístně a skvěle to do příběhu zapadá. Děj končí otevřeně, a proto doufám, že se brzy dočkáme pokračování, jelikož Meredith konečně odhalila vraha svého otce. A tak jsem zvědavá, jaké to bude mít následky.

Vydal: Epocha, 2018
Překlad: Dominika Moulíková
344 stran / 325 Kč