Kdo roznítí Plamen v temnotě Sabay Tahirové?

Laia, bývalá učenecká otrokyně, a Elias Veturius, bývalá Maska, tedy elitní Válečník Impéria, utekli ze Šerosrázu s cílem zachránit Laina bratra Darina z Kaufu, nestrašlivějšího vězení v celém Impériu. Jediný Darin totiž ze všech Učenců zná tajemství výroby serrské oceli, které by jeho porobenému národu mohlo umožnit vybojovat si zpět svou svobodu.

Laia a Elias utíkají, v patách jsou jim vojáci celého Impéria, cestu jim komplikuje Eliasovo zranění, nadpřirozená stvoření, počasí i jejich vlastní chyby a pochybnosti. Pokud se jim podaří vojáky Impéria přelstít a dostat se až ke Kaufu, co pak? Je vůbec možné proniknout do nejstřeženějšího vězení a dostat se v pořádku ven? Laia je ale odhodlaná nechovat se jako zbabělec a pokusit se svého bratra za každou cenu zachránit. A Elias ji v tom nenechá samotnou.

Císař Markus Farrar cítí, že jeho pozice na trůnu není pevná a že potřebuje ukázat svou rozhodnost a schopnost vypořádat se se zrádci. Proto přikáže svému Krkavci, Heleně Aquille, aby Eliase dopadla a přivedla ho do Antia, kde bude přede všemi popraven. Helena je Eliasovou bývalou nejlepší kamarádkou, takže pokud ho někdo dokáže chytit, je to právě ona. Problém je v tom, že Helena k Eliasovi cítí víc než přátelství, takže to poslední, co si přeje, je odsoudit ho k smrti.

Navíc není jediná, kdo po Eliasovi pátrá – na stopě je mu také Keris Veturia, jeho matka a krutá velitelka Šerozsrázu. Ta svého syna z celého srdce nenávidí a na rozdíl od Heleny touží po jeho smrti. Kromě toho ale očividně sleduje i další cíle a motivace. Ty souvisí s tajemným spojenectvím s Temnonošem, pánem džinů, který se snaží osvobodit své druhy ze zajetí.

Sabaa Tahirová čtenáře opět zavedla do světa Impéria plného bezpráví, násilí, intrik a boje o moc i svobodu. Laia musí dospět a stát se skutečnou hrdinkou, Elias pro změnu zase musí zakusit, jaké je to být slabý a zranitelný. Helena se snaží dostát svým zásadám a víře v Impérium, v níž byla vychována, ale její city k Eliasovi jí to komplikují.

Nechybí ani důležité vedlejší postavy, přestože to zpočátku vypadalo, že budou hrát v sérii jen malou roli: Izzi, Keenan, Afya nebo kuchta.  Každý z nich má v příběhu své místo a účel. Přibývají také další zajímavé postavy jako poručík Avitase Harpera, velitelčin špeh, který je přidělen k Heleně Aquille, nebo Helenina mladší sestra Livie. Snad v dalších dílech dostanou víc prostoru, protože by si ho zasloužili.

Příběh se rozrůstá, přibývají nové, nečekané zápletky a osudy hrdinů se často ubírají překvapivým směrem. Nechybí v něm nebezpečí, násilí, smrt nebo nečekaná odhalení a zvraty. Atmosféra je ještě temnější než v Jiskře v popelu, obzvlášť poté, kdy se hrdinové dostanou do Kaufu, strašlivého vězení, kde se místní dozorce vyžívá v mučení a pokusech na zajatcích. Násilí a smrti na stránkách není málo, naštěstí ale není nijak popisné, takže ho zvládnou i slabší povahy.

Jako protiváha se v příběhu objevuje i trocha romantiky. Ta má podobu milostného trojúhelníku. Laia se navzdory nebezpečí a starostem ve svých citech pěkně plácá, netuší, co cítí k Eliasovi nebo ke Keenanovi, protože má očividně slabost pro oba. Nicméně Sabaa Tahirová dokázala tohle klišé vyřešit originálním a nečekaným způsobem a dokázat, že i milostný trojúhelník zde měl své místo.

Přesto mi Plamen v temnotě připadá o maličko slabší než Jiskra v popelu. Nepůsobí tak komplexně a objevují se tu drobnosti, u kterých je obtížné si představit, jak je hrdinové provedli nebo zvládli. Obzvlášť patrné to bylo v první polovině knihy, kdy Laia s Eliasem pouze prchají a Helena je pronásleduje. Jakmile se ale příběh dostal do druhé poloviny, kde se zápletky nečekaně zamotaly, nabral neskutečný spád a vůbec nešlo přestat číst.

Sabaa Tahirová i v druhém díle plánové tetralogie přinesla čtivý a temný příběh plný nečekaných zvratů, násilí a smrti, který je podobný spíš klasické epické fantasy inspirované historií (v tomto případě římským císařstvím) než fantasy meče a magie. A vzhledem k tomu, jakými nečekaným cestami své postavy vede, se vůbec nedá odhadnout, kam bude příběh směřovat. A už vůbec ne, jak jednotlivé zápletky chce autorka vyřešit. Čekání na další díl, který v originále vyjde v červnu 2018, proto bude nekonečné. Jen bych si přála, aby Sabaa Tahirová byla v dalších dílech ke svým postavám trochu laskavější a dopřála jim lepší život, ačkoliv toho se zřejmě v temném a krutém světě Impéria nedočkáme.

Vydal: Host; 2017
Originální název: A Torch Against the Night
Překlad: Petra Johana Poncarová