Jan Č. Galeta (ed.): Volání divočiny (Hry s příběhem)

Známé i skoro neznámé herní světy vytvořené pro různá RPG a pestrý výběr spisovatelů i spisovatelek, to je Volání divočiny, další díl sborníku Her s příběhem. Všech jedenáct příběhů se odehrává v temných lesích, na opuštěných pláních, mimo velká města. Jejich hrdiny jsou dobrodruzi, tuláci, hraničáři, dryády či druidi. Jedno téma dokazuje, že každý si pod ním představuje něco trochu jiného.

Ve Volání divočiny je zastoupeno celkem sedm herních světů. Nejsilnější je základna Asterionu se čtyřmi a hned po ní Svět potomků bohů se dvěma povídkami.

Prvním světem je Taria, která vznikla v roce 1998. Jedná se o poloostrovní knížectví datované zhruba do doby českého pozdního středověku s výskytem magie. Knížectví je vnitřně nejednotné a nejdřív válčilo s draky, pak druidy a nakonec i se svými sousedy. Do něho zasadil Josef „Armon“ Straka svou Váhu přísahy. Zemská stezka spojující dvě důležitá města vede lesem. Tím putuje skupinka ozbrojenců, která doprovází svou paní a její dceru. Po stezce cestují i bratr Konrád z Niedaru a jeho dva společníci Lešek a Jan. Přírodní magie velice brzy ukáže svou odvrácenou tvář, objeví se dívka v nesnázích a postavy si užijí i pověstné „padání z bláta do louže“.  Povídka přináší největší množství zvratů z celého sborníku Volání divočiny.

Asterion byl stvořen v roce 1999 a proslul jako svět mnoha možností, kultur i civilizací. Radovan Kolbaba do něho zasadil příběh Dcery lesa. Někdo unesl mladé dryády pro Drika Oranžového, zvráceného pána Jižního hvozdu. Jejich matky to nehodlají nechat jen tak. Do toho všeho se zamotá i barbar Tarag, známý i z jiných Kolbabových příběhů, se svou družkou. Zkrátka nesahejte rodičům na děti nebo poteče krev.

Hanina Veselá stvořila další dobrodružství své oblíbené psioničky Magnólie. I v povídce Mé jméno bude znít to zrzavé pokušitelce nedá a musí dráždit draka. Tentokrát Zyla Červného, podivného vládce pověstmi opředeného místa zvaného Rašal Nafa.

Jakub Štádler v povídce Život lovce ukazuje několik životního milníků náčelníka Nuaka z kmene Mulagů, od dětství do smrti s důrazem na hluboké přátelství z Radegarem Kacinským z Leškova Hradce.

Na dračí vlně jede i další asterionský příběh – Šarlatová křídla smrti od Jany „Elinor“ Poláčkové. Probíhá evakuace magického ústavu, protože útočí vojska Zurklena Černého. Situace se rozhodně nevyvíjí podle plánu a ani smrt nemusí být bezpečné útočiště.

Příběhy impéria se odehrávají ve viktoriánském světě se skřítky a čaroději od roku 2009. Jonáš a Kryštof Ferencovi napsali příběh Řezno 1872, který má velice blízko k nadpřirozené alternativní realitě. Duchovní otec Tobias Brabetz požádá svého přítele rytíře Kryštofa Karla Švábenského ze Švábenic o laskavost: o záchranu uvězněné holčičky ze šumavských hvozdů, která je náhodou půlvíla. Dívka v nesnázích a útěk z vězení v jednom.

Svět potomků bohů ukazuje, že mít nadpřirozeného rodiče není žádná výhoda. Ti si totiž potomky se smrtelníky pořizují, aby za ně měl kdo dělat špinavou, nebezpečnou, nevděčnou a smrtící práci. Je jedno, jestli božstvo patří do jihoamerického, řeckého nebo severského panteonu. Barbora Legátová ve svém Volání jaguára poslala Michaelu do jihoamerického pralesa, kde se dívka, s nočními můrami o proměně v šelmu, stává součástí honu na démona.

Michaela Portychová vyslyšela Ozvěnu starého příběhu. Silvie Taygeté pracuje jako průvodkyně v přírodním parku v Řecku. Zdají se jí divné sny a nedlouho poté se její život ocitne v ohrožení. Naštěstí ji zachrání Adam, kterého poslal jeho božský tatík, aby chránil jeho nejnovější budoucí milenku. Jednou řecký božský děvkař, vždycky božský děvkař.

Jan Hamrlík zasadil povídku Krkavec a vlk do světa Immortal fighters, což je československý internetový portál, kde se příběhy odehrávají na blíže nespecifikovaném kontinentu Gerdar se silnou cechovní základnou. Střet ras není nic nového a jednání mezi elfy a lidskými obchodníky s ozbrojeným doprovodem nedopadne dle očekávání. Intriky, podlé vraždy, chamtivost i nečekané skutečnosti.

Unkonwn Armies nabízejí moderní svět s utajenou magií, kde adepti vnucují realitě svou vůli a avataři naplňují archetypy. Literárně proslulé sestry Lucie a Petra Lukačovičovy v něm stvořily Tropický kraj divů. V ruinách zábavního parku, kde se střetává hranice města s divokostí přírody, se setkávají Soren, Victorie a Michael. Jejich plány nejsou nevinné. Čeká nás magie, hrůza a hororová příchuť.

Divadelní RPG, komorní uzavřené příběhy, takový je svět nazvaný Imaginárium. Pevnost na hraně je poslední zásvětní bašta nesmrtelných bytostí, kde živoří a už jen výjimečně jsou povoláni do lidského světa. Jedním z obyvatel je i Kelpie, který miluje lidské maso a stahování obětí do kalných vod. Ondřej Netík mu ve své povídce inspirované Erbenovou básní Vodník dovolí proniknout do lidského světa.

Volání divočiny nabízí množství různých příběhů, kde si nepochybně každý najde ten svůj. Možná ho okouzlí Kelpie, bravurně zpracované převyprávění a rozšíření české klasiky. Nebo nejhororovější povídka z celé sbírky od sester Lukačovičových. Na pochmurně depresivní notu hrají oba zástupci ze Světa potomků bohů. Do nepříliš vzdálených míst nás zavádí Řezno 1872. Kvalita jednotlivých prací je různá. Většina dosahuje vyššího průměru a jen pár se vymyká horší či lepší kvalitou. Většina autorů se s omezeným prostorem poprala výborně a skoro vzorně se držela tématu.

V každém podobném sborníku se vždycky najde skvělá inspirace na další četbu. Je naprosto jedno, jestli se týká zajímavého herního světa, nebo poutavě píšícího autora či autorky. Takovéhle literární vlaštovky by měly dolétnout co nejdál a co k největšímu počtu čtenářů, protože dokazují, že i u nás vznikají zajímavé věci.

Vydalo: Mytago, 2016