Antonín Tesař, Jiří Tesař: Tisíc masek

Obyčejná česká vesnička v lesích nedaleko jezera, která vypadá natolik nudně, že se jí turisté vyhýbají na kilometry daleko. Chlapi drbou fotbal v hospodě, děcka se venku rvou. Klid a mír, dokud se u starýho Vávry neubytoval cizinec v dřevěné masce.

Tesar_Tisic MasekV té vesnici kromě průměrně obyčejných obyvatel žijí i děti Černé kozy, sekta vedená velekněžkou a uctívající stvoření žijící v lesích – Černou kozu, které ku blahobytu a úrodě občas předhodí nějakou tu lidskou oběť a během rituálních oslav pořádají v magickém kruhu divoké orgie. Jejich největším problém jsou rybí příšery v jezeře, které ovšem kvůli suchu nikdo posledních pár týdnů neviděl. Brzy se ukazuje, že příchodem tajemného cizince v dřevěné masce nejsou už ryby jejich největším problémem, čekají je totiž daleko zajímavější časy.

V komiksu Tisíc masek se bratři Antonín a Jiří Tesařovi pokouší o hororově laděný příběh z českého prostředí říznutý fantasy motivy. Bratři spolu netvoří poprvé, mají za sebou spolupráci na komiksech Gymnázium příšer a Versus. Průběžně přispívají do sborníku Vějíř, a zatímco Jiří kreslí komiksy pro časopis ABC, tak Antonín se věnuje filmovým recenzím pro Cinepur a A2.

Černobílá kresba Jiřího Tesaře hororovému záměru velice sluší. Podstatným zádrhelem je scénář. Příchod tajemného cizince do obce je sice profláklé klišé, ale určitě se z něho dá bohatě těžit. Bohužel místo vyváženě stupňovaného napětí, kde by se pozvolna odhalovaly špinavá a pěkně vražedná tajemství, si příběh příliš libuje v násilí a ukázce brutality. Sto stran šlo určitě využít lépe a i závěrečná pointa by zasloužila pořádně vypilovat. Pak by možná příběhu slušel i delší rozsah. Minimum prostoru dostaly pořád omílané ryby a cizinec v masce na slabší scénář taky doplatil.

Většina postav mluví hovorovou češtinou, která by průměrnému členu grammar nazis způsobila doživotní trauma, obohacenou o slušnou dávku vulgarit. Buranov jako vyšitý. A přitom samotný začátek, kde se příběh odehrává jen za pomoci komiksových okének bez doprovodného textu i dialogů, vypadá velice slibně.

Kdo je hlavní hrdina Tisíce masek? Tajemný cizinec, o kterém víme, že o něm skoro nic nevíme. Nebo poměrně ploše popsaná postava velekněžky, která se v komiksu párkrát objeví, což je vícekrát než u dalších účastníků příběhu. Čtenář nemá absolutně žádný čas si vybudovat nějaký vztah s pochybnými aktéry a už je tu konec.

Tisíc masek rozhodně není komiksový akční thriller, není to ani sonda do života jednoho českého zapadákova a rozhodně to není dobrý český grafický horor. Potenciál tu byl, ale autorům se ho nepodařilo využít, protože jim někde na půl cesty došel dech a nejspíš jim většinu scénáře sežraly ty prokletý ryby z jezera.

Vydala: Kobuta, 2016