Robert Jackson Bennett: Město schodů

Robert J. Bennett představuje atmosférické město Bulikov, nazývané také Město bohů či Město schodů. Dnes však nese jen pozůstatky zašlé slávy a života pod ochranou šesti Božstev. Bohové byli pozabíjeni či zmizeli a jejich výtvory byly zničeny. A do tohoto chátrajícího města přijíždí zkušená agentka Shara, v jejíž minulosti se skrývá nejedno tajemství.

Mesto-schodu_OldQuarterZdroj: www.robertjacksonbennett.com

„Bulikov. Město bohů. Kdysi to bylo nejúžasnější město na světě, teď je z něj jedno z nejzpustlejších míst vůbec. Obyvatelé se ho přesto drží zuby nehty.“ (str. 31)

Obyvatelé dřívějšího sídla Božstev a celého Kontinentu žijí přes sedmdesát let v područí Saypuřanů, národa ze země na opačné straně Jižních moří. Jejich vůdce Kay pozabíjel bohy a město dobyl. Saypuřané, lidé drobného vzrůstu a tmavší pleti, se tak po téměř devíti stoletích zbavili kruté a vysilující nadvlády Kontinentu. Otroci a páni si vyměnili místo. Kontinentálové (ti jsou naopak mohutní a bledí) se teď musí řídit Světskými pravidly, které jim zakazují vyznávat víru, zmiňovat se o čemkoli božském nebo třeba o zázracích. Na to vše dohlíží saypurští guvernéři a velvyslanci za pomoci armády.

Bennett_Mesto-schoduShara Thivaniová přijíždí do města jako bezvýznamná kulturní velvyslankyně. Ve skutečnosti je však pětatřicetiletá drobná žena v brýlích zkušenou agentkou, která chce (až následně si nechá úkol schválit od ministerstva zahraničí) prošetřit vraždu historika Pangyuiho, jenž byl obyvatelům Bulikova trnem v oku. Mohl totiž studovat dějiny a artefakty Kontinentu, které oni sami znát nesměli.

Shara je nejzkušenější saypurská agentka na Kontinentu, v zahraničí je už šestnáct let a ráda by se konečně vrátila domů. Avšak její teta Vinya Komaydová, ministryně zahraničí, jí to nechce dovolit. V hloubi své politikou zkorumpované duše se své otevřené, nadané a houževnaté neteře obává.

Drzá a svéhlavá Shara si svými odvážnými činy a zarputilostí získá přízeň nejen guvernérky Bulikova, ale dokonce i obyvatel hlavního města. Vydatně jí pomáhá a zároveň ji chrání její podivuhodný tajemník Sigrud pocházející ze zemí na dalekém severu. A to, že je jeden z bulikovských volených radních její přítel ze studijních let, taky není na škodu. Vohannes je bohatý a vlivný muž a na svou dávnou lásku nezapomněl.

Je to však právě Vohannesův honosný dům, kde dojde k útoku náboženských fanatiků na oba bývalé milence. Relativně pomalu startující příběh tak po několika desítkách stran konečně získává spád a další události nabírají obrátky. Hrdinka se má konečně od čeho odpíchnout, odhaluje skryté pravdy i zázračné předměty, a dokonce poznává i některá údajně mrtvá božstva. Bojuje o život nejen svůj, ale i obyvatel Bulikova, ovšem ani se svými nově objevenými schopnostmi nedokáže zachránit všechny.

bennett_city-of-stairsAž na samotný začátek sleduje čtenář příběh většinou z pohledu Shary, ovšem vyprávění ve třetí osobě umožňuje i občasné náhledy jiných postav. Kapitoly jsou uváděny historickými zápisky, není však jasné, jestli ke všem získala přístup i Shara, nebo jsou v knize jen pro čtenáře. Každopádně v nich autor odkrývá tajné dějiny Kontinentu a umožňuje tak příběh i chování hrdinů lépe pochopit.

Město schodů je pátým románem mladého, přesto již cenami ověnčeného Texasana Roberta Jacksona Bennetta (*1984). Vytvořil dílo se silnou atmosférou, které s ní však nestojí a nepadá, spíš jen činí ještě zajímavějším příběh s pevnou detektivní linkou a sympatickými hlavními postavami, které si i v ponuré atmosféře a za nepříznivých okolností uchovávají smysl pro humor. Zvlášť postavám s drsnou slupkou vdechl autor krásně čistou duši.

Město schodů je originální městská fantasy z jakéhosi bezčasí, která nabízí dobře namíchanou směs akce, romantiky, barvitých postav i humoru. Staví na rozdílech mezi národy, v jejich způsobech života a náhledech na svět. Přitom nepodsouvá, který z těch způsobů je dobrý či špatný, protože dobří a zlí jednotlivci žijí na obou březích moře. Knihu doporučuji k přečtení i těm, kteří mají rádi současnou urban fantasy, protože Shara je koneckonců typická kick-ass hrdinka, přestože tak na první pohled nevypadá.

Poznámka: na webu autora najdete interaktivní obrázky Bulikova – při kliknutí na některé stavby se rozbalí informace o jejich historii.

Vydal: Host, 2015