Tereza Matoušková: Vílí kruhy

Po Hladových přáních, příběhu až s pohádkovými prvky, se čtenáři dočkali další knihy ze světa Podmoří. Vílí kruhy Terezy Matouškové mají do pohádky opravdu daleko, jsou mnohem drsnější a s postavami se zde autorka rozhodně nemaže.

Matouskova_Vili-kruhyBohové z Aze zničili svět na Souši, a proto se veškerý život musel přesunout pod moře, kde lidi udržuje naživu mechanické slunce. Na scéně se ale objevili Lúté, noví bohové, kteří nejsou zrovna vítanými návštěvníky, ale svět Podmoří má horší problém. Mechanické slunce pohasíná a musí se co nejrychleji opravit, popřípadě nahradit něčím, co by obyvatelstvu dodávalo teplo a světlo. Jediný, kdo by mohl pomoci, je bůh smrti Kerabrit, který je ovšem ve vězení.

Ve Vílích kruzích mají čtenáři možnost mnohem důkladněji poznat ústřední čtveřici, se kterou se mohli setkat už v první knize Hladová přání prostřednictvím dospívající dívky Jukaty. Už to nejsou ty černobíle vykreslené postavy, ale jejich charakter je do hloubky popsaný a působí tak velmi reálně. Sympaťák Femorian z Nergienu myslí jen na práci. Z jeho družky, čarodějky Kerdey, původně ukřápnuté slečinky, se stala pracovitá žena, která si nenechá nic líbit. Z ženských postav tak působí Kerdea nejsympatičtěji. Do známé čtveřice patří dále Zorena, taktéž čarodějka a zároveň matka již zmíněného Femoriana, a Kerdein bratr Atalan, jenž se otočí za každou sukní. V příběhu se navíc objevuje i mladá Víla Ladona, která si na živobytí vydělává jako sexuální otrokyně.

Z počátku se může zdát svět Podmoří mírně matoucí, obzvlášť pro ty, co nečetli ani Hladová přání. Pokud čtenář překoná počáteční obavy a bude pokračovat ve čtení této temné fantasy, tak se i přes docela dost postav, které se v knize vyskytují, nakonec dočká lehce erotických scén a naopak někdy i pořádně drsných momentů. Tereza Matoušková má bohatý slovník a nebojí se v románu používat neobvyklá slova. Dohromady z toho vzniká velice čtivý příběh na dvě odpoledne.

I když se Vílí kruhy vyskytují v neobvykle malém formátu, čtenář v knize najde plno nepředvídatelných zvratů, akce a napětí, které se mnohdy nevyskytují ani v mnohem rozsáhlejších fantasy románech. Krásné ilustrace od Aleny Kubíkové čtení ještě více zpříjemní.

Ačkoli se podle názvu může kniha zdát jako literatura určená pro děti, nenechte se zmýlit, poněvadž obsah opravdu pro dětské oči vhodný není. Propracovaný fantasy příběh by se mohl líbit zejména fanouškům temné fantasy.

Vydalo: Mytago; 2015
Obálka: Alena Kubíková
Počet stran: 256