Erika Johansenová: Královna Tearlingu

Příběh mladé Kelsey, právoplatné dědičky trůnu Tearlingu, jejíž cesta k moci není jednoduchá, protože se musí utkat s magickou silou Rudé královny.

Johansen_Kralovna-TearlinguKelsea strávila celé dětství v lesích, kde ji skrývali adoptivní rodiče Carlin a Barty. Ti malou dívku vychovávali k tomu, aby jednoho dne zbavila vlády svého strýce a stala se právoplatnou královnou Tearlingu. Když je Kelsee devatenáct, Královnina garda přichází pro budoucí vládkyni a musí se pokusit udržet dívku naživu alespoň do té doby, než bude korunována. Přestože Kelsea ležela několik let v knihách, teorie je samozřejmě něco jiného než praxe, a právě teď se ukáže, jestli je dostatečně připravená vládnout tisícům lidí a schopná udržet si vládu, aniž by jí někdo sťal hlavu.

Kelsea není jako královny v jiných příbězích. Vládnout musí zcela sama, z její rodiny zbyl pouze obtloustlý strýc zajímající se jen o svůj blahobyt. Zbytek Kelseiny rodiny zastírá tajemství. Dívka neví, kdo je její otec, svou matku nikdy nepoznala a nikdo jí o ní nechce nic prozradit. Kelsea byla vychována tvrdě, skromnost jí není cizí, má v sobě jen špetku ženskosti a nezdědila krásu svých předků. Stále se v ní ještě mísí dětskost a naivita, ale není přehnaně důvěřivá. Drzost, bystrost a chytrost z ní dělají líbivou hrdinku pro čtenáře, ale většina postav v knize ji chce zabít. Kelsea svůj úděl přijímá bez radosti či odporu a ví, že podstupuje riziko, když se vůbec pokouší trůn získat.

Královna Tearlingu se soustředí čistě na příběh Kelsey. Ona je hlavní vypravěčkou, ale některé krátké části si čtenář přečte pohledem méně důležitých postav. Vidí tak, co se chystá, zatímco Kelsee nezbývá nic jiného než čekat v relativním bezpečí paláce. Sleduje snahu dívky dostat se k moci a její první dny na trůně. Autorka vedle politiky však popisuje i krátké krvavé scény, ve kterých je Kelsea často zraněna a sama brání svůj život. Skupina gardistů se naštěstí neustále pohybuje kolem ní a udělají všechno pro to, aby cizí dívku udrželi na trůnu. Vztah mezi Kelseou a její gardou se nese v příjemném uvolněném duchu a přináší spoustu vtipných scén, které rozbíjejí jinak vážný příběh.

Místy pomalé vyprávění se stává příjemným úvodem do nového světa. Z popisů v knize dýchá klasický středověk, ale Erika Johansenová využívá moderní prvky, které naznačují, že se příběh odehrává v blíže neurčené budoucnosti. Tearling určitě ukrývá bohatou historii, ale o zemi jako takové se čtenář dozví jen detaily zmíněné jakoby omylem. Hrozbu pro Tearling představuje Rudá královna z vedlejší země Mortmesne, která ovládá magické síly a je neporazitelná. Také tahle linie však zatím zůstává spíše v pozadí.

Královna Tearlingu je příjemný fantasy příběh, který sice nepřináší nic nového, čtenáře však pohltí svým detailně propracovaným novým světem a sympatickými postavami. Pokud v tomhle stylu budou pokračovat i zbývající dva díly, mohlo by v budoucnu jít o něco velkolepého.

Vydal: Yoli; 2014