Josephine Angelini: Beze snů

Sedmnáctiletá Helen Hamiltonová patří k rase Následovníků, potomků bohů z řeckého pantheonu, kteří jsou od dob Trojské války pronásledováni bohyněmi pomsty Furiemi a nuceni se vzájemně zabíjet. Helen je ale také proroctvím předpovězený poutník v podsvětí a může konečně všem polobohům po tisíciletích zajistit mír.

Angelini_Beze-snuHelen noc co noc putuje podsvětím ve snaze najít Furie a vykoupit rody Následovníků z nesmyslného kruhu krevní msty. Vyčerpání, úzkost a vážná zranění, co si odnesla z říše mrtvých, si vybírají krutou daň na jejím životě i psychice. Hubne, trpí nechutenstvím, stahuje se do sebe a odcizuje se svému otci i přátelům. Nemluvě o tom, že nebezpečí jí hrozí i v reálném životě, protože se ji snaží zabít znepřátelené rody polobohů.

Na klidu jí nepřidává ani komplikovaný milostný život. Helen a Lucas z mnoha důvodů nemohou být spolu. Teď to ale vypadá, že Lucas přešel od lásky rovnou k nenávisti, což Helen mate a zraňuje. Útěchu nachází až u Oriona, tajemného zachránce z podsvětí, s nímž se postupně stále více sbližuje.

Z postavy Helen se stala typická Mary Sue. Oplývá nadlidskou krásou, silou a rychlostí, zázračně se uzdravuje, umí létat, ovládá blesky a jako jediná z Následovníků dokáže sestoupit do říše mrtvých. Jako polobohyně má na trochu výjimečnosti právo, ale tady je těch superlativ a schopností prostě moc. Navíc Helen není přirozená kick-ass hrdinka, ale spíš typ mírné a sebevědomím neoplývající holky. Všechno dohromady čtenáři brání, aby si Helen doopravdy oblíbil.

Lucas, do něhož je Helen zamilovaná, je tentokrát upozaděn. Vinou ztroskotaného vztahu s Helen se z okouzlujícího kluka stal výbušný a zlostný protiva. Prostor tak dostal Orion, který s Helen sestupuje do podsvětí a společně čelí hrůzám a nebezpečí. Orion působí jako správný sympaťák, ale jeho charakter není propracovaný příliš do hloubky, takže ho čtenář nemůže doopravdy poznat. Sympatičtějšími postavami jsou Následníci Hektor, Jason a Ariadna i obyčejní smrtelníci Matt a Claire. Také jejich vzájemné přátelské i romantické vztahy působí mnohem zajímavěji a uvěřitelněji.

Josephine Angelini píše čtivě a svižně, takže se kniha čte jedním dechem. V Beze snů není nouze o akci, souboje, překvapivé zvraty a odhalení, romantiku a nechybí ani trocha řecké mytologie. Díky tomu dokáže příběh čtenáře vtáhnout do děje už po prvních stránkách a nepustit ho, dokud ta jízda plná nebezpečí a polobohů neskončí. Slabinou knihy zůstává nevěrohodná a místy i nepříliš sympatická hlavní hrdinka a romantická linka plná hloupých klišé. Nejednoho podezřívavého čtenáře napadne, že se autorka při vymýšlení milostné zápletky inspirovala slavnou upírskou ságou Stmívání. I tady se čtenář dočká zakázané lásky, milostného trojúhelníku, mileneckých hádek a snahy, aby jeden druhého raději nenáviděli, když už se nemohou milovat.

Josephine Angelini přinesla atraktivní, čtivý i akční příběh inspirovaný řeckými bájemi a pověstmi, který kazí akorát slaboduchá romantická linka. Mladší čtenářky, kterým nevadí klišé nebo milostné trojúhelníky, si ale Beze snů bezpochyby užijí a budou se těšit na závěrečný díl trilogie. Ten by měl v překladu vyjít u nakladatelství CooBoo v roce 2015.

Vydalo: CooBoo; 2014