Susan Ee: Pád andělů

Že jsou andělé baculatá roztomilá miminka s křídly? Tak na ně zapomeňte. Susan Ee představuje svět, který působí spíš jako andělská verze Walking Dead.

SusanEE_Pad_andelu

Dětství Penryn Youngové skončilo ve chvíli, kdy na Zemi zaútočili andělé a zcela ji vyplenili. Penryn se se svou pološílenou matkou a mladší sestrou Paige na vozíčku snaží přežít ve světě, kde je každý sám za sebe, nikdo nemůže nikomu věřit a navíc se musí ukrývat před vraždícími létajícími monstry, pro která jsou lidé pouhou hračkou. Když pak andělé unesou Paige, je Penryn ochotná udělat vše, co je pro její záchranu potřeba – i kdyby to znamenalo požádat o pomoc anděla, kterému jeho druhové uřízli křídla.

Penryn nikdy nebyla obyčejná dospívající dívka. Sice chodila do školy, měla kamarádky, drbala o klucích, starost o nemocnou matku stíhanou démony ji ale donutila dospět dříve než ostatní v jejím věku. V podstatě měla štěstí, že ji matka kvůli ochraně před sebou samou nutila chodit na trénink bojových umění. Ve zpustošeném světě se jí nabyté schopnosti velice hodí. Ačkoli občas mívá chuť hodit všechno za hlavu a nechat všechny na pospas osudu, neudělá to a vždy se o své blízké postará. Pod vlivem prožitků i okolností působí dospěleji než na svých 17 let.

Penryniným sekundantem je anděl Rafael, jenž v potyčce se svými druhy přišel o křídla. Umí být pořádně sarkastický, a i když svým původem stojí na opačné straně barikády než hlavní hrdinka, okolnosti je spojily dohromady.

Susan Ee přináší nadmíru zajímavý a čtivý příběh ze světa ovládaného anděli, kteří jsou coby ústřední bytosti v žánru fantasy poněkud upozaděné.  Autorka je ovšem pojala po svém a nabídla originální myšlenku a představu světa. Dosud na český knižní trh doputovaly, co se románů s anděli v hlavních rolích týče, především romantické příběhy jen s kapkou dramatu. Nyní přichází akční a místy krvavý postapokalyptický thriller téměř na hranici s hororem, v němž se autorka s hrdiny ani na vteřinu nemazlí.

Pád andělů je primárně určen dospívajícím čtenářům a čtenářkám, a tak kromě dramatické příběhové linie přináší i kapku romantiky. Ta ale stojí v příběhu jen na okraji a s dějem nijak nezamíchá.

Negativy románu jsou především otázky, které vzbuzuje, ale na něž neodpovídá. Je ovšem možné, že se jejich zodpovězení dočkají čtenáři v pokračování, jelikož autorka oznámila, že série bude čítat pět dílů.

Akční stránka románu je vystavená jako roadmovie, v němž hrdinové putují z místa na místo, kde se jim stanou drobné příhody. Víc ale Pád andělů nenabízí. Román bych proto doporučila především cílové skupině, tedy náctiletým čtenářům, kteří ocení sympatickou hrdinku, neotřelou myšlenkou a odpustí autorce drobné nelogičnosti děje a chování hlavní hrdinky.

Vydalo: Motto, 2014