Rachel Caine: Půlnoční ulička

Třetí návštěva Morganville v Texasu poodhalí jedno z klíčových tajemství města a jeho nemrtvých vládců. Až dosud bylo poměrně snadné pro Claire, Shanea, Michaela a Evu, čtyři spolubydlící z domu Glassových, rozlišit dobro od zla, ale co když je všechno mnohem komplikovanější a do koktejlu emocí, který život na tomhle místě připravuje, se nově zamíchá i soucit k nepříteli?
Caine_Pulnocni_ulicka
Claire Danversová uzavřela dohodu s nejmocnějším upírem ve městě, aby zajistila sobě i svým přátelům trvalou ochranu. Ztráta vlastní svobodné vůle je jen jedním z mnoha důsledků takového osudového rozhodnutí. Odteď představuje figurku na šachovnici mocenské hry zakladatelky Amélie a nezbývá jí než podstoupit nebezpečí soukromých vyučovacích hodin u prastarého upíra, který nedělá příliš rozdíl mezi žákyní a příjemnou hostinou. Díky své inteligenci představuje Claire možný klíč k záchraně města, otázkou zůstává, proč by měla chtít pomáhat těm, kteří mění život v Morganville v peklo na zemi?

Claiřino doučování zůstává prozatím pro její spolubydlící tajemstvím. Každý z nich má ostatně svých starostí víc než dost. Michael si po proměně v upíra zvyká na novou existenci a s trpělivostí odráží útoky Shanea, kterému dělá velké potíže přijmout novou podobu svého nejlepšího přítele. Evin psychopatický bratr se dostal z vězení a vyhrožuje jí smrtí. Ve městě se množí případy vražd mladých dívek, ale dojde i k neslýchanému napadení upíra. Kdo se potuluje nočními morganvillskými ulicemi a co je jejich cílem, zůstává záhadou, nad kterou si lámou hlavu obě strany, upíři i lidé. Jedno je jisté, nevyplácí se důvěřovat nikomu, protože i dobrý přítel se nakonec může ukázat v docela jiném světle.

S Půlnoční uličkou začíná série o upírech z Morganville skutečně růst. Postavy odhalují útržky ze své minulosti a naznačují tak, že za poměrně jednoduchou zápletkou se skrývá komplikovaný a dobře promyšlený svět, který postaví hrdinům a čtenářům do cesty ještě nejedno překvapení.

K tomu nejzajímavějšímu, co díl nabízí, patří bez pochyby Myrnin – velmi starý upír s mladou tváří a okouzlujícím chováním držený pro vlastní dobro v izolaci na konci jedné temné malé uličky. Myrnin je všestranný vědec a vynálezce, ke kterému Claire dochází na hodiny alchymie, aby načerpala co nejvíce znalostí, protože jemu samotnému rapidně ubývá čas. Momenty příčetnosti se u něj střídají s čím dál častějšími záchvaty agrese a vzetku, kterým nedokáže zabránit. Pomalu se propadá do hlubin šílenství a s každou návštěvou vystavuje Claire stále většímu nebezpečí. Spolu s Oliverem a Amélií doplňuje triumvirát mocných upírů, ve své podstatě záporných, a přesto velmi přitažlivých postav.

Claire jako ústřední hrdinka zůstává sice v mnoha ohledech naivní šestnáctiletou dívkou, ale pobyt na místě, jako je Morganville, ji pomalu zoceluje a ona se učí přebírat odpovědnost a věci do svých rukou. Ne nadarmo se z ní do budoucna stane hráčka, s jakou se v místní upíří politice musí počítat.

Půlnoční ulička odvádí dobrou práci a posouvá zápletku o velký kus dopředu, děj je poměrně temný a napěchovaný zvraty, které nenechají hlavní čtveřici vydechnout. Popisy každodenních činností jsou lehce ubíjející, ale nejde o nic, v čem by se autorka vysloveně opakovala, a v tradičním rázně utnutém závěru se jí opět povede přijít zčistajasna s velkým překvapením.

Upíři z Morganville představují učebnicovou ukázku young adult série, a proto se tu nelze vyhnout nějakému tomu moralizování. Snaha vést normální život a řešit obvyklé teenage problémy je ovšem přesně tím, co dělá z postav Rachel Caine uvěřitelné hrdiny. Domov na nebezpečném a záhadném místě pak zabezepčuje, že se žádný z nich ani na chvíli nenudí, protože v Morganville se nikdo nemusí dožít příštího rána.

Vydal: Brokilon, 2013