R.I.P.D. (URNA: Útvar Rozhodně Neživých Agentů)

Co se stane poldům po smrti? Špatní jdou do pekla a ti dobří, no, ti budou sloužit ještě o pár staletí déle.

Nestává se často, že by hlavní hrdina filmu zemřel sotva pár minut po jeho začátku. Nick ale měl pech a při zpackaném zátahu se mu do hlavy zavrtalo několik kulek. Namísto do pekla, nebe či očistce byl povolán do služby v R.I.P.D., útvaru mrtvých dobrých poldů strážících svět před tuhoni, mrtvými padouchy. A R.I.P.D.  má právě napilno, tuhoni totiž osnují plán na ovládnutí celého světa.

URNA_posterRyan Reynolds (Nick) by se po tolika filmech, co už má na svém kontě (Určitě, možná, Teorie chaosu, Návrh), mohl konečně naučit ovládat své mimické svaly, páč za celý film nezměnil výraz. Samotářského mrtvého šerifa a Nickova parťáka z donucení Roye si zahrál Jeff Bridges, jenž na rozdíl od skoro nehrajícího Reynoldse naopak svou roli přehrává. V prvním Iron Manovi z něj charisma sršelo na všechny strany, v R.I.P.D.  se ale vytratilo a namísto svou osobností  se Bridges snaží získat diváky kovbojskými hláškami a šišlavým přízvukem, jehož vinou je mu rozumět asi jako Baneovi v posledním dílu Nolanovy trilogie o rytíři z Gothamu. Protipólem k dvěma dobrým poldům tu je hlavní zloduch Hayes, kterého si vystřihl Kevin Bacon. Ten jediný působí ve své roli uvěřitelně, padoušství mu sálá z očí od prvního okamžiku, kdy se objeví na scéně. Bacon si svého klišovitého padoucha zahrál opravdu s gustem, což je na jeho výkonu vidět, a stává se tak jedním z velmi mála herců, na jejichž výkony se dá v tomto pokusu o akční komedii dívat.

R.I.P.D. se snaží tvářit jako kříženec Krotitelů duchů, Mužů v černém a Odpočívej v pokoji. Ze všeho si sice tvůrci vybrali to nejlepší, výsledek ovšem působí poměrně papundeklově. Triky a především podoba tuhoňů vypadají jak ze starších počítačových her, postavy se snaží svými činy navozovat dojem jakéhosi dramatična, logika (nejen) jejich jednání ale dala sbohem a šáteček, a divákovi tak nezbývá, než se ptát, co to tam sakra vyvádějí. Navíc je divák nucen přetrpět pořádnou nálož klasického amerického romantického patosu, který vyznívá poměrně kýčovitě a romantický nádech scén tak úspěšně zabíjí. Humor vzal ve filmu za své, hlášky nefungují a potenciál pozemských altereg zemřelých poldů (postarší Číňan a vnadná blondýnka nadávající jak dlaždič, které jste mohli vidět v traileru) nebyl skoro vůbec využit. Můžeme se jen domnívat, o kolik zábavnější by byl tento film, kdybychom sledovali právě tato alterega a jejich interakci se světem živých.

R.I.P.D. se v traileru tváří, že přináší něco, co tu dosud nebylo. Problém je, že ve skutečnosti s ničím originálním nepřichází, vše na tomto filmu zajímavé, vtipné a podíváníhodné bylo navíc prozrazeno a ukázáno v traileru. Jedinými pozitivy filmu tak jsou skvěle suchá postava prefektky ztvárněná Mary-Louise Parker (a jediná opravdu sympatická postava celého filmu), již zmíněný Kevin Bacon, myšlenka, proč tuhoni vypadají, jak vypadají, a originální zpracování prvních vteřin po smrti. To ale na dobrý film zdaleka nestačí.

Jestli nechcete strávit hodinu a půl kroucením hlavou nad absurdností mnoha scén tohoto filmu, vezměte peníze na vstupenku do kina a kupte si radši dobrou zmrzlinu. Rozhodně to bude investice mnohem smysluplnější.

Původně napsáno pro Sarden.cz