Kami Garcia, Margaret Stohl: Nádherné vykoupení

Nakladatelství Euromedia Group – Knižní klub vydalo poslední díl čtyřsvazkové série Kronika prokletých zaklínačů od autorek Kami Garciové a Margaret Stohlové. Nádherné vykoupení se zaměřuje především na Ethana, jenž se snaží vrátit se zpět mezi živé, a na jeho vztah s Lenou. Ethan tráví tentokrát většinu času na Onom světě, nebo jako duch v tom lidském.

V minulých dílech čtenář sledoval, jak se středoškolák Ethan zamiloval do zaklínačky Leny a společně čelili překážkám, které jim nadpřirozený svět postavil do cesty. Lena se nedokázala rozhodnout mezi Světlem a Tmou. Vybrala si obojí a změnila svět Smrtelníků. Vypukla apokalypsa, kterou mohla zastavit pouze vhodná oběť. Ethan skočil z vodárenské věže, a tím zachránil svět.

Garcia_Nadherne_vykoupeniV Gatlinu vyjma pár vyvolených nikdo netuší, že sedmnáctiletý Ethan Wate zemřel a ocitl se na Onom světě. Zaklínači s Ammou provádí kouzla a lžou, aby to vypadalo, že je mladík v Savannah u své tety. Ethan odhaluje, že se obětoval zbytečně. Stránka, kde se píše o jeho smrti, totiž nebyla součástí původní Kroniky zaklínačů. Jako jeden z mála má šanci vrátit se do světa smrtelníků a změnit svou budoucnost. Čeká ho však velice nebezpečná cesta – musí se dostat přes Dveřníka do knihovny, vypátrat Kroniku zaklínačů a zničit svou stránku.

Ethan miloval Lenu zaživa, a smrt na tom nic nezměnila. Okamžiky, kdy se coby neviditelný duch snaží navázat spojení s Lenou či Ammou, jsou dojemné. Chlapcova lajdáckost a přílišná horlivost, kvůli níž se bezhlavě vrhá do plnění úkolů, namísto řádné přípravy, může čtenáře iritovat. Sečtělý mladík občas uvažuje poeticky a hlubokomyslně a oplývá jižanskou zdvořilostí, jindy je zase drzý, naivní a doslova zabedněný. Ethan se potýká s mnoha překážkami a nepřáteli, z nichž nejhorší je zákeřný Angelus. Hlavního hrdinu čeká plnění úkolů a hrdinské putování, v čemž si tentokrát nezadá se sérií Percy Jackson.

Autorky srozumitelně vysvětlují, jak funguje nadpřirozený svět, v němž se Ethan ocitá, ale některá témata pouze naťuknou a nedořeší nebo se jim věnují pouze okrajově, o čemž svědčí tajuplní Strážci.

Fantasy pro mládež vykazuje gotické, hororové a romantické prvky. Příběh je vyprávěn v první osobě z pohledu Ethana a Leny. Autorky podbarvily dialogy humorem a ironií, používají odlehčené metafory a slangové výrazy. Děj hladce navazuje na závěr třetího dílu a přináší další várku napínavých a dramatických scén. Celkovému konceptu dominuje hovorová čeština, na níž si musí čtenář zvyknout. Vize nebo písničky jsou označeny kurzívou, stejně jako komunikace v mysli.

Onen svět se pouze mírně odlišuje od Gatlinu, a pokud čtenář očekává něco víc, bude zklamaný. Bonusem je shledání se známými postavami z předchozích dílů, mezi něž patří zesnulá slečna Winnifred, Link nebo Inkubus John. Seznámení s Obidiasem Truebloodem, jenž má namísto prstů pět hadů, kteří se mu zakusují do ruky, je zásadní, nicméně poměrně odbyté.

Podle první knihy je natočen stejnojmenný film s názvem Nádherné bytosti.

Vydal: Euromedia Group – Knižní klub; 2013