Meredith Ann Pierceová: Temný anděl 3 – Ravennina perla

Aeriel se narodila v Pirsu jako dědička místního sultána, ale otce svrhli a ji prodali do otroctví. V Terénu dívku unesl temný anděl, aby sloužila jeho manželkám a po roce se stala jeho poslední nevěstou. O svatebním obřadu ho Aeriel otrávila, vyňala mu olověné srdce a dala mu své, čímž se z něj stal opět smrtelník. Princ Irrylath začal shromažďovat armádu, aby mohl svou bývalou paní zničit.

Vojska proti bílé čarodějnici postupují k Mrtvému jezeru, ale Aeriel náhle zmizí. Dívka se nachází v podzemí a v hlavě má zapíchnutý začarovaný špendlík, který ji připravil o řeč i paměť. Bolest se dá vydržet, jen když se nesnaží mluvit nebo vzpomínat. Na pokraji zhroucení se jí ujímají permoníci. Objevují je lasičky čarodějnice a oni při útěku nachází Křišťálové město. Aeriel se střetává se samotnou Ravennou a ta jí vyndá špendlík, což se neobejde bez následků. Osud celého světa závisí na tom, zda Aeriel zvládne dokončit úkol, který jí Ravenna zadala.

Pierce_Ravennina_perlaAeriel miluje Irrylatha, ale ten ji bere spíš jako vzdálenou příbuznou. V okamžicích, kdy si hlavní hrdinka nepamatuje, kdo je, stává se z ní uzlíček nervů. Naštěstí se brzy vzchopí a získává svou nezdolnou sílu a odhodlání. Teprve až když princ o Aeriel přijde, uvědomí si, co pro něj znamená. Čtenář pochopí důvod jeho odtažitosti a začne s ním sympatizovat.

Ve třetím díle triloge Temný anděl se na scénu vrací Ma´a-mbaiové s náčelnicí Orroto-to, lady Sylva, Volavka nebo Roshka, ale slova se ujímají i nové postavy – majetnická Sabra, která touží získat Irrylathovu přízeň, nebo Ravenna. V první polovině se příběh soustředí na permoníky, ve druhé se dostává do popředí Erin, nejlepší přítelkyně Aeriel, dochází ke zvratu děje a úzkému propojení dívek.

Temná fantasy s dobrodružnými, romantickými a nadpřirozenými prvky patří mezi odpočinkovou četbu pro dospívající a dospělé publikum. Čtivý příběh je vyprávěn ve třetí osobě z pohledu Aeriel. Historie Prastarých a spojení Ravenny s čarodějnicí, jež krade mladíky, a ty přeměňuje na temné anděly, přináší čtenáři nové poznatky. Ravennina perla navazuje na předchozí události z knihy Přes moře písku a sám název napovídá, že děj se točí okolo magické perly Prastaré Ravenny.

Závěrečná kniha trilogie Temný anděl ubíhá v duchu vojenského tažení, přesto vyjma finále není příliš akční. Bohatě to však vynahrazují emoce a svižný děj. Napětí je téměř hmatatelné, zejména v podzemí s permoníky nebo v paláci čarodějky v průběhu bitvy. Nevšední závěr knihy příjemně překvapí, ačkoliv má hořkosladký nádech. Meredith Ann Pierceová si očividně nechala otevřená zadní vrátka, kdyby chtěla někdy na příběh navázat. Vstupte do světa, kde nikdy neprší a vodu z nebes znají pouze z vyprávění…

Vydal: Albatros-CooBoo; 2013