Anita Blakeová – noční můra upírů

Na počátku 90. let byli upíři okrajovou záležitostí kinematografie i literatury, podle nakladatelů neměl „mrtvý žánr“ čtenářům co nabídnout. Přesto do kin pronikl film o přemožitelce upírů Buffy a na pultech knihkupectví se již poněkolikáté objevily romány od Anne Rice či Tanyi Huff, kde hlavními hrdiny byli právě gentlemani s delšími tesáky. A ve Spojených státech se Laurell Kaye Hamiltonová chystala k vydání svého prvního románu o upírech ze St. Louis.

Autorka nabídla čtenářům první příběh Anity Blakeové, dnes slavné oživovatelky zombií a popravčí upírů, již před čtvrtstoletím v kratičké povídce. Na první román si musela nyní jedenadvacetidílná série několik let počkat. Psal se rok 1993 a na knižní trh Spojených států po mnoha desítkách odmítnutí vstoupil román s provokativním názvem Provinilé slasti s hlavní hrdinkou drobného vzrůstu, ale s velkou odvahou, silou vnitřní i fyzickou a s temnou schopností probouzet mrtvé z věčného spánku.

Fanoušci paranormální fantastiky dnes vědí, že pokud v anotaci románu od Laurell K. Hamiltonové spatří jména jako Anita, Jean-Claude, Richard, Zerbrowski či Edward, mohou se těšit na smršť akce, napětí, suchých hlášek, litrů krve i romance.

Anita Blakeová je tvrdá, drsná, sarkastická mocná oživovatelka, která svůj život zasvětila nejen oživování mrtvých, ale také coby poradce policejní jednotky pomáhá řešit zločiny způsobené nadpřirozenou či nemrtvou mocí. Upíři totiž před pár lety vystoupili na veřejnost a v soudním procesu jim byla uznána základní lidská práva. Upíři nyní žijí, podnikají a mají vlastní církev. Pro obyvatele St. Louis není žádný problém narazit i na lykantropa a u hrobu jejich milované tetičky je může překvapit smečka ghúlů, masožravých zombií. A čas od času se i mezi těmito bytostmi objeví někdo, kdo poruší zákony lidské i upíří či lykantropí, a je na Anitě Blakeové, aby si s ním poradila.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V žánru paranormální fantastiky nesmí hlavní hrdince chybět její mužský protějšek a Anitě jich sekunduje hned několik. Prastarý a mocný upír Jean-Claude tvrdí, že Anitu miluje, přesto se u této postavy nikdy nezbavíme dojmu, že stále hraje jen mocenskou hru a se vším a s každým jen kalkuluje ve svůj prospěch. Středoškolský učitel biologie a vlkodlak na vysokém postu ve smečce Richard své vlčí já skrývá a s každým jedná podle zásad fair play, což se ne vždy ukáže jako dobrý nápad. V neposlední řadě zde máme zabijáka jménem Edward. Nájemný vrah, lovec odměn, Anitin kamarád, jenž by ovšem neváhal naši oživovatelku mučit, aby získal informace, které potřebuje. Tvrdý a neústupný ochránce zákona Dolph Storr nahrazuje Anitě otce, s nímž léta nevychází, a stejně jako hlavní hrdinka vidí ve stvůrách noci monstra, která si nezaslouží nic jiného než smrt. Postupem doby ale také on zjišťuje, že svět není tak černobílý, jak si myslel.

Série o popravčí upírů by se svým primárním zaměřením dala rozdělit na tři části:

První až pátý díl stojí na vyšetřování zločinů mezi nadpřirozenými obyvateli nejen města St. Louis. Anita přikládá ruku k dílu při řešení případů, na něž je policie krátká a u nichž si cení rady odbornice na nadpřirozené bytosti. Autorka nám představuje silnou ženskou hrdinku, která si dokáže poradit i v těch nejsložitějších situacích, a to v oblasti, v níž muži hrají prim. První romány nám otevírají svět upírů, vlkodlaků i jiných kožoměnců a dalších bytostí a přinášejí nadpřirozené verze detektivek ze školy Phila Marlowa s lehkým sexuálním napětím mezi hlavními protagonisty.

1. Guilty pleasures (1993) / Provinilé slasti (2006)
Poprvé se setkáváme s oživovatelkou a popravčí Anitou, kterou si najme sama vládkyně st. louiských upírů, aby pro ni zjistila, kdo a proč se stará o to, aby stavy jejích poddaných pomalu, ale jistě klesaly. K tomu Anitě ještě vyhrožuje mučením velmi nebezpečný zabiják Edward, který má zálusk na vládce upírů a po Anitě chce informaci, koho a kde přesně hledat.

Vsadím se, že si myslí, že jsem z ní naprosto podělaná strachy. V tom má pravdu. Jenže já trávím většinu svého života tím, že čelím věcem, z nichž mám strach. A ničím je. Tisíciletá vyšší upírka je sice hodně velké sousto, ale člověk přece musí mít v životě nějaký cíl. (Provinilé slasti)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2. Laughing corpse (1994) / Rozesmátá mrtvola (2006)

Anita pomáhá policii s vyšetřováním případu, v němž jsou vražednými zbraněmi zombie a hlavními podezřelými oživovatelé a nekromanti, kteří mají moc tyto bytosti ovládat. Anitu si také coby oživovatelku chce najmout miliardář Harold Gaynor, aby pro něj probudila jeho předka, který ovšem zemřel tak dávno, že pro oživení mrtvoly je potřeba výjimečné oběti, a to oběti lidské. Anita odmítá, v Haroldovi tak získá nebezpečného nepřítele, což se jí brzy vymstí.

3. Circus of the damned (1995) / Cirkus prokletých (2006)
Anita se ocitá uprostřed války upírů o nadvládu nad St. Louis. Do města přichází mocný upír Alejandro, který chce získat post vládce města pro sebe, a prastarý upír pan Oliver, jenž vidí v příslušnících svého druhu hrozbu pro lidstvo a v zájmu „vyššího dobra“ přikazuje upírům, aby masakrovali obyvatelstvo, dokud nebude vampyrismus opět postaven mimo zákon.

Lidští poskoci jednoho upíra mě ocejchovali. Mysleli si, že je to vtipné. Smáli se jen do té doby, než jsem je zabila. (Cirkus prokletých)

4. Lunatic café (1996) / Kavárna šílenců (2008)
Ve čtvrtém dílu série požádá Edward Anitu o pomoc. Chce dostat dva lykantropí zabijáky, kteří točí snuff filmy, v nichž hrají (a umírají) příslušníci smečky vlkodlaků i rodere, klanu krysodlaků.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


5. Bloody bones (1996) / Krvavé koleno (2009)

Poprvé za celou sérii opouští Anita St. Louis, aby v Bransonu v Missouri vyřešila podivné vraždy mladých lidí a také oživila hřbitov plný prastarých mrtvých. Setká se ovšem hned s několika druhy záhadných a nebezpečných bytostí, o jejichž existenci neměla do té doby ani potuchy.

Šestý až devátý díl sice stále přináší detektivní zápletky o řešení nadpřirozených zločinů, více se ovšem dozvídáme o fungování, zákonitostech a politice komunit upírů i lykantropů. Jean-Claude nárůstem své moci otřásá upířím světem, zatímco Richard přebírá post ulfrika, vlkodlačího krále. Mezi nimi stojí Anita, kterou mocný vládce města, upíří pán Jean-Claude přitahuje. Ona mu podléhá tím víc, čím hůře se dokáže přenést přes povinnosti, které se váží k Richardovi coby vůdci vlkodlaků. Anita se také s každým dílem dozvídá o nových možnostech, které se v její schopnosti nekromantky ukrývají, a nabývá stále větší moci.

6. Killing dance (1997) / Smrtící tanec (2009)
U Anity doma zaklepe jednoho dne starý známý Edward a oznamuje jí, že byla na její hlavu vypsána odměna. Sám dostal nabídku, aby za tučnou odměnu přinesl „klientovi“ její hlavu. Místo toho se rozhodne Anitu, která zabředá stále hlouběji do politiky lykantropů, chránit. Anita se navíc musí postavit čelem k tomu, co vlastně znamená být družkou mocného vlkodlaka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


7. Burnt offerings (1998) / Zápalné oběti (2010)

Anitu policie přizve k řešení případů pyrokinetických žhářských útoků na pokojné upíří obyvatele St. Louis, což nijak nepomáhá ukonejšit upíří radu, prastaré a mocné upíry, kteří přijeli do města obhlédnout situaci a zhodnotit, zda je Jean-Claude dostatečně schopný vládnout městu a udržet své lidi v bezpečí.

Viděla jsem, jak se mi kouká do tváře a nevidí tam nic, než netečnost. Ne, já jsem poprvé chtěla zabíjet. Ne z pomsty, ani kvůli něčí ochraně, dokonce ani proto, že jsem dala slovo, ale proto, že jsem mohla. Protože pro nějakou temnou část v mém nitru by bylo potěšení rozmáčknout mu srdce a dívat se, jak z něho vytéká tmavá krev. (Zápalné oběti)

8. Blue moon (1998) / Modrý měsíc (2011)
Anita je opět nucena odjet z města, tentokrát do Myertonu, zapadákova v Tennessee, kde ve vězení sedí Richard. Král vlkodlaků čeká, až ho odsoudí za znásilnění, které nespáchal. Je na Anitě, aby zjistila, co se vlastně stalo, kdo a proč to na Richarda nastražil a kdo má na svědomí hromadící se mrtvé v okolí korupcí prosáklého městečka.

Bývala doba, kdy jsem se zabíjením lidí trápila. Ale možná, že za to můžou roky zabíjení upírů. Vypadají jako lidi. Jak čas utíkal, nějak se stalo, že už mě netrápí, jestli zmáčknu spoušť. (Modrý měsíc)

9. Obsidian butterfly (2000) / Obsidiánový motýl (2011)
Anitu probudí telefonát od starého známého Edwarda, který žádá, aby za ním přijela do Santa Fe v Novém Mexiku, v němž podivná stvůra stahuje lidi zaživa z kůže a nechává je i poté (ne)žít. Anita se zde musí vypořádat nejen s děsivým případem zohavování a vražd, ale také s Edwardovými kolegy-zabijáky a v neposlední řadě i s místní vládkyní města, šílenou upírkou prohlašující se za aztéckou bohyni.

Podívala jsem se na Edwarda a on mi pohled oplatil, a v tu chvíli bych dala cokoli za zrcadlo. Jenže jak jsem se dívala do Edwardovy bezvýrazné tváře, do těch prázdných očí, z kterých nevyzařoval žádný cit, uvědomila jsem si, že to zrcadlo nepotřebuju. Jedno už totiž mám. (Obsidiánový motýl)

Od desátého dílu nastává zlom jak žánrový, tak v zaměření děje a jednání hlavní hrdinky. Řešení záhad zde ustupuje do pozadí a ačkoli se i nadále v každém dílu setkáme se zločinem, který musí Anita vyřešit, případně s politikou některé z frakcí nadpřirozených bytostí, autorka se více věnuje Anitinu milostnému životu a na počátku zdrženlivá hrdinka nedůvěřující mužům a odmítající sex bez vážného vztahu je nyní pod vlivem vnějších okolností daných  jejími nově nabytými schopnostmi nucena k sexu ve míře větší, než je v žánru paranormální fantastiky obvyklé.

10. Narcissus in chains (2001) / Narcis v řetězech (2012)
Anita obnovuje svůj vztah s Jean-Claudem i Richardem a zjišťuje, že dlouhé odloučení od těch, s nimiž tvoří triumvirát moci, tedy magické pouto zesilující jejich schopnosti, má neblahé vedlejší účinky na lidi jí blízké. Do města zavítá cizí klan leopardodlaků a jeho vůdce Micah pomáhá Anitě vyléčit se z téměř smrtelného zranění.  Nyní i této oživovatelce hrozí, že se stane jednou z „kožicháčů“.

Nebuď chlap, Richarde, buď tím, koho vedle sebe potřebuju. Nemusíš být silnější a odvážnější než já, abych tě milovala. Mám přátele, kteří tráví většinu času tím, že se mi snaží dokázat, že mají větší a tvrdší koule než já. Nechci, abys byl takový i ty. (Narcis v řetězech)

Autorce je toto nové zaměření série, která započala coby temná fantasy na hranici hororu a nyní se přesunula spíše do žánru fantasy erotické, recenzenty, kritiky i čtenáři silně vytýkáno. I v druhé polovině série ovšem najdeme sice erotickým nábojem románů upozaděné, přesto promyšlené detektivní zápletky a také díly, v nichž právě detektivní akce nad tou sexuální převládá.

Názvy jednotlivých dílů jsou odvozeny od podniku, v jehož okolí se děj odehrává, nesou ale také skrytý význam, určitou charakteristiku dílu, která čtenáři dojde až po přečtení románu o této mladé, a přesto mocné oživovatelce.

Série, v níž každý díl přináší množství akce i napětí, detektivní, až hororové zápletky a stále větší porci romance, je považována za klasiku paranormální fantastiky a čtenáře žádající nenáročnou, přesto napínavou oddechovou literaturu nezklame.

Původně vyšlo na webu Časopisu XB1.