Anthony Horowitz: Škola černé magie

Co byste dělali, kdybyste měli na výběr ze dvou variant, z nichž jedna je vzdát se své duše a druhá smrt? Student černé magie se sice upíše na celý život, ale za to ho čeká slibná budoucnost. Rozhodnout se však musí v den svých třináctých narozenin, a ty se blíží!

Kniha první
Téměř třináctiletý David Eliot má ve škole velice špatné výsledky, takže se není čemu divit, když ho z Betonu vyloučí. Chvíli poté, co sdělí neradostnou novinku svým rodičům, obdrží dopis o přijetí do záhadné školy Groosham Grange. David je sedmý syn sedmého syna, což ve škole považují za velice důležité, stejně jako číslo třináct (což je věk, který Davidovi brzy bude). Ještě téhož dne odjíždí hubený chlapec do celoročního internátu na ostrově, odkud není návratu. Ve vlaku se seznámí s dalšími dvěma studenty Jill a Jeffreyem, s nimiž uzavře tajné spojenectví. Všichni tři brzy zjišťují, že se ve škole děje něco divného. Podaří se jim ze školy uprchnout nebo se změní tak, jako ostatní studenti?

Kniha druhá
David je v Groosham Grange téměř rok. Za tu dobu vyrostl o patnáct centimetrů a zmužněl, takže už nevypadá jako neduživý chlapec, ale spíš jako sprinter. Před třemi měsíci nastoupil do školy nejnovější přírůstek Vincent King a od okamžiku, kdy ho zasvětili do školních tajemství a získal svůj černý prsten, postupuje rychle vpřed. Neustálé soupeření mezi Davidem a Vincentem přerůstá v něco víc než obyčejnou rivalitu. David Vincentovi nevěří a během závěrečných zkoušek zjišťuje, že je ve škole tajný agent s posláním ji zničit. A všechny důkazy ukazují na Vincenta!

Davidovi rodiče si dělají větší starosti s tím, co o nich řeknou sousedé, až se dozví o katastrofálním vysvědčení jejich syna, nežli s tím, jak se David cítí. Dumají, kde udělali chybu ve výchově, a vůbec je nenapadá, že je za tím jejich netečnost. Není nic divného, když tu a tam použije pan Eliot na manželku nůž – ona si ho prostě jen vyndá z hrudi a jede se dál. Paní Eliotová se vždy uzdraví, čtenáři však zůstává záhadou proč.

Magie je v příběhu silně zastoupena. Například cesta na ostrov, kde se škola nachází, se neustále mění a ztrácí. Zástupce ředitele pan Kilgraw se neodráží v zrcadle, pravděpodobně umí číst myšlenky a nemá rád slunce. Učitel francouzštiny Monsieur Leloup při každém úplňku mizí. Angličtinu učí slečna Pedikúrová, která drží pohromadě snad jen díky obvazům. Profesor Creer s úsměvy jako ze záhrobí je cítit mořskými řasami a na hřbitově má náhrobek, kde stojí, že utonul. Co se to tu děje? Získá jak David, tak čtenář odpovědi na své otázky?

Dobrodružný příběh je plný napětí, dramatických scén, nečekaných zvratů a nadpřirozených událostí. Autor používá ironické komentáře, nadsázku a černý humor. Temnota a ponurost, jež z příběhu čiší, se střídají s beznadějí a vynalézavostí mladých hrdinů, ačkoliv tu hraje roli také nevyhnutelnost v podobě osudu. Charakter postav je málo propracovaný a popisy okolí průměrné, takže zůstává spousta záležitostí nedořešených. Kniha občas působí jako nadpřirozená komedie, přesto se jedná spíš o šibeniční humor s hororovými prvky a odlehčenou atmosférou. Děj je plný překvapení a zvratů, takže máme neustále co odhalovat. Různorodá zaklínadla dodávají příběhu nadpřirozený nádech.

Škola černé magie je napsaná pro děti a mládež. Čtenáři do deseti let by si ale měli raději přečíst něco méně děsivého, protože přeci jen na nějaké to násilí a zabití dojde. Starší publikum se pro změnu může nudit. Kniha je rozdělena do dvou částí a teprve na samý závěr zjistíme, kdo je opravdu zlý a jaké úmysly mají profesoři se svými studenty.

Anthony Horowitz je oblíbeným dětským autorem, který je u nás známý především díky knihám o Alexu Riderovi (Stormbreaker). Rider je mladý agent tajných služeb, a pokud tento příběh neznáte v knižní podobě, možná si vzpomenete aspoň na filmovou adaptaci. Horowitz napsal Školu černé magie jako základ nové série, ale nakonec se rozhodl po vydání těchto dvou knih dále nepokračovat. Vzhledem k pozdnímu vydání této knihy se není čemu divit, když ji budou čeští čtenáři přirovnávat k Harry Potterovi (u těchto dvou sérií je podoba doslova zarážející). První kniha byla vydána v roce 1988, takže pokud se někdo inspiroval, pravděpodobně to byla Joanne Rowlingová.

Vydal: BBart; 2011