George R. R. Martin: Sen Ockerwee

Jeden kolega recenzent napsal, že musíte mít dvě R. uprostřed ve jméně, abyste psali skvělé fantasy. Jenže než Američan George R. R. Martin usedl k psaní své Písně ledu a ohně, byl už uznávaným a oceňovaným autorem sci-fi a v roce 1982 ukázal, že stejně dobře umí psát i horory. Zrodil se upíří příběh Sen Ockerwee, který byl nominován na cenu Locus i World Fantasy Award.

Majiteli Ockerweeské říční přepravní společnosti Abneru Marshovi se vedlo dobře až do osudné zimy, kdy mu ledy Mississippi roztrhaly čtyři jeho lodi. Když mu tedy v dubnu 1857 bohatý elegán Joshua York nabídl velké peníze za poloviční podíl v jeho upadající firmě a další peníze na stavbu nové lodi, neměl kapitán Marsh důvod váhat. V létě téhož roku tak vyjel ze St. Louis na plavbu po Mississippi do New Orleans zbrusu nový, nádherný obrovský parník s bočními kolesy Sen Ockerwee, který se však zpět do domovského přístavu již nikdy nevrátí…

Abner Marsh si tu chvíli zachoval v paměti po zbytek svých dnů, zapamatoval si ten první pohled do očí Joshuy Yorka. Ať si do té chvíle myslel cokoli, ať měl plány jakékoli, všechno zmizelo ve víru Yorkova pohledu. Chlapec, stařec, elegán, cizinec, všichni se v mžiku vytratili a zůstal jen York, sám muž, jeho moc, jeho sen a síla jeho osobnosti. (str. 9)

Joshuovi je 72 let, podle měřítek své rasy je teprve v rozpuku dospělosti, přesto se považuje za krále. Rád by vyvedl své "lidi noci" z osidel rudé žízně pomocí lektvaru, který se mu podařilo vytvořit z ovčí krve. Příslušníci jeho rasy už by nemuseli být považováni za krvežíznivé nestvůry – upíry, jak je nesprávně označují "lidé dne" (jimž upíři říkají dobytek). Jenže Joshua je především naivní snílek, jak vychází najevo při střetu s ostatními. I kdyby se mu však zázrakem podařilo přesvědčit upíry, aby přešli na umělou stravu, dokázali by lidé přijmout silnější, fyzicky odolnější, dlouhověké lidi noci jako své sousedy, když se k jiným lidem chovají jako k majetku jen proto, že se odlišují barvou kůže?

Upíři pod vedením krevního pána Juliana se pro své schopnosti cítí nadřazeně a vyhovuje jim zabíjet "dobytek", brát si jeho majetek, využívat výdobytků lidské civilizace bez vlastního přičinění, a tak Joshua čelí na řece souboji, který nemůže vyhrát… Ještě je tu však tvrdohlavý buldok Abner Marsh, a ten nemíní nechat svou loď i přítele na pospas vyhaslému démonovi, ani jeho věrnému posluhovači Mrzoutu Billymu, kterého už dávno nelze zvát člověkem.

G. R. R. Martin umístil svůj příběh do ojedinělé doby i prostředí, kdy řeka Mississippi bušila jako živoucí dopravní tepna, na které se denně plavily desítky lodí vezoucí stovky lidí a tuny nákladu, kdy lodníci prožívali závody říčních parníků, lodi na sebe vesele pískaly a z komínů se temně kouřilo (OK, to není pro životní prostředí až tak fajn, ale asi cítíte tu živoucí atmosféru a možná znáte i seriál Co přináší řeka, který se však odehrával na australské řece Murray.).

Co však činí toto vyprávění tak přitažlivým (a po-di-vu-hod-ným, jak by řekl Abner), jsou jeho hlavní hrdinové Joshua a Abner. Tak odlišní – první elegán s vybranými způsoby, druhý ošklivý tlusťoch s jadrným slovníkem – s tak různými sny, přesto se z nich stávají společníci, z nichž každý respektuje toho druhého, a s vývojem událostí, které by Abner nečekal ani v nejděsivějším snu, i přátelé na život a na smrt. Neméně do hloubky však autor vykreslil i jejich protivníky Damona Juliana a Billyho, a i další postavy tvořící posádku prokletého parníku se mu podařilo zachytit tak, že si jejich charaktery budete pamatovat, i když už se třeba jména z hlavy vykouří.

Tuhle knihu, pokud jste tak již neudělali, si prostě musíte přečíst, a prožít tak mistrovsky podaný příběh nevšedního přátelství dvou podivuhodných mužů ve výborném překladu Richarda Podaného, jemuž nelze než složit poklonu za český název knihy a tedy i oné nádherné lodi, jejíž originální jméno Fevre Dream nezní zdaleka tak výstižně jako slovní hříčka Sen o krvi.

P.S. I pokud už máte přečteno, možná vás bude zajímat, že román se dočkal v loňském roce své komiksové adaptace.

Ukázka z knihy

Martin, George R. R.: Sen Ockerwee (Fevre Dream)