Matt Haig: Radleyovi

Radleyovi by byli typickou středostavovskou rodinou žijící poklidný život na anglickém maloměstě – kdyby to ale nebyli tak trochu upíři. A nyní je dohnala minulost, přepečlivě střežená, chráněná a pohřbená již 17 let. Minulost, která během několika dní převrátí život rodiny vzhůru nohama.

Sledujeme čtyři dny rodiny Radleyových, upírů z anglického maloměstečka Bishopthorpe. Manželé Petr a Helena před světem tají, co skutečně jsou jak oni, tak jejich syn Rowan a dcera Klára. Ani jejich děti svou pravou podstatu z rozhodnutí rodičů neznají. Což se po sedmnácti letech úspěšného skrývání ukáže být fatální chybou, protože Kláru na třídním večírku posedne touha po krvi a v amoku zabije spolužáka.

Ovšem Petr a Helena, kteří sami nemají minulost zrovna liliově čistou, za ta léta trochu zpohodlněli a se současnou vyhrocenou situací si nevědí rady. Petr tedy na pomoc přivolá bratra Willa, stále praktikujícího upíra, který si s počtem mrtvol, jež za sebou nechává, moc starostí nedělá. V domě Radleyových ovšem díky němu klid rozhodně nenastane. Radleyovi totiž nejsou jediní, kdo mají nějaké tajemství nebo něčí tajemství znají. A když se na pobřeží vynoří mrtvola Klářina spolužáka, naši upíři vědí, že jde do tuhého.

Matt Haig nám předkládá výsek ze života jedné navenek obyčejné rodiny, jakou můžete vidět kdekoli v sousedství. Pěkný dům, dobré auto, syn a dcera, manžel vydělává, manželka je doma. Zdá se to jako dokonalý poklidný život. Tak v čem je háček? Autor, známý ve světě svými společenskými romány, v nichž velkou roli hrají děti, se rozhodl najet na současnou moderní vlnu upírské literatury a vytvořil román o rodině, co není zrovna úplně obyčejná.

Problém je, že si můžete dosadit místo upírství alkoholismus, místo zabitého spolužáka si představte třeba přejetého sousedovic křečka – a zápletka se v podstatě vůbec nemusí změnit. Cílem rodiny je před sousedy skrýt svůj problém s alkoholem (zde tedy závislost na krvi bezbranných spoluobčanů) a zajistit, aby nikdo nepřišel na to, že sousedovic křečka (tedy syna) má na svědomí tichá Klára.

Matt Haig napsal jen další společenský román, který nemá ale moc šancí uspokojit ani fanoušky upírů, ani čtenáře vyhledávající vážná rodinná dramata. Upíři zde totiž své upírství potlačují, což mnoho akce a vyhrocených situací nepřinese, takže ani nadšenci do zubáčů si na své nepřijdou. A čtenáři psychologických románů zas budou muset zapojit svou fantazii, aby si sklenku Roselly, ročník 2001 (Španělka, una guapa … Závan citrusů, lehký dubový podtón a ždibíček věčného života – s. 141. V tomto příběhu totiž upíři získávají energii především z krve jiného upíra, nebo lépe upírky.), zaměnili například za víno, vodku nebo kokain, protože psychologické romány lidé čtou kvůli lidským problémům a trápením a fantaskní bytosti jim v příběhu mohou připadat jako pěst na oko.

Veškeré akční sekvence, které zde představuje snad jen zbavení se mrtvoly, příjezd strýčka Willa a policejní vyšetřování, se navíc odehrávají s klidem anglickým gentlemanům vlastním, kde nervy na pochodu má jen Helena, kterážto ale jako svědomitá manželka váženého městského lékaře si své pochybnosti a hysterické výlevy nechává převážně pro sebe, případně se s nimi svěří svému manželovi v tichu ložnice.

Jedinou sympatickou postavu zde představuje Will, který se moderní, žádané představě upíra podobá nejvíce – tento drsný muž se s nikým a ničím moc nepáře, a ani kvůli klidu rodiny se svých upírských zvyků nechce a nehodlá vzdát. Jenže moc prostoru nedostane. Příběh totiž sledujeme střídavě z pohledu všech členů rodiny včetně několika vybraných sousedů, přesto ho lze i přes záplavu postav, v nichž se čtenář brzy ztratí, a velmi krátkých, rychle se střídajících scén celkem snadno sledovat.

Jenže příběh samotný prostě neuchvátí, a tak se Radleyovi stávají jen dalším z románů o středostavovské rodině žijící na poklidném anglickém venkově, kde se jednoho dne stane v podstatě úplně obyčejná vražda. A to už se rovnou můžete podívat na Zločiny v zahradách nebo Vraždy v Midsomeru.

Nakladatelství Jota děkuji za poskytnutí recenzního výtisku.

Vydalo: Nakladatelství Jota; 2011