Carlova postapokalyptická show – čerstvý vítr do plachet žánru LitRPG

Žánru LitRPG u nás vládnou především ruští autoři, a i když se díky českým autorům začalo blýskat na lepší časy, vypadalo to, že anglofonní spisovatelé na tento dost specifický literární žánr zanevřeli. Důkaz, že opak je pravdou, se čtenářům rozhodlo přinést nakladatelství Mystery Press.

Matt Dinniman je fanoušek počítačových her, milovník koček, spisovatel a kreslíř, žije a tvoří v městečku Gig Harbor ve státě Washington. Kromě série Hrobkař Carl má na svém kontě i další LitRPG série. O tom, jak plodný autor Matt Dinniman je, se můžete přesvědčit na jeho webu

Konec světa podle Matta

Carlova postapokalyptická show je v mnoha směrech dost netradiční. Už začátek příběhu je jiný, než na jaké jsme u tohoto žánru zvyklí. Carlova cesta za slávou a snad i záchranou Země totiž začíná jejím zničením. Vesmír je plný mimozemských korporací a jedna z nich se modrou planetu rozhodla vyčistit a vytěžit. Jednoho krásného dne obrovská neviditelná bota rozšlápla všechny její obyvatele – tedy ne všechny, pouze ty, kteří se v tu chvíli nalézali v budovách nebo autech. Jasně že si ti prevíti vybrali zimní noc, kdy vládne třeskutý mráz a sněhové vločky zasypávají ulice, protože kdo by v takovém nečase trávil čas mimo domov, že? Mezi ty „šťastlivce“, kteří přežili demolici povrchu planety, patří i hrdina románu Carl.

Carl je dobrák od kosti, proto se také poctivě stará o rozmazlenou kočku své bývalky. V době, kdy na zemský povrch dopadla ona neviditelná bota, se Princezna Rakvička nacházela na stromě a Carl (jen v trenýrkách a trepkách) se jí z něj marně snažil dostat dolů. A to jim zachránilo život.

Světová hrobka – vesmírná reality show

Všechno, o čem jsem doteď psal, je jen taková předehra. Vesmír je plný korporací a každá kromě těžby surovin také jednou za čas dostane možnost uspořádat reality show, kterou bude sledovat celá galaxie a z které jí poplynou nemalé zisky. Carl a dalších několik milionů přeživších mají to pochybné štěstí, že jedna taková reality show právě vypukla. Pod povrchem planety totiž vybudovali emzáci několikapatrový obrovský dungeon. V něm hráči stejně jako v online počítačových hrách bojují s příšerami, levelují a sbírají poklady. Problém ovšem je, že když umřete ve Světové kobce, už se nikdy nebudete moct znovu narodit.

Kdyby byla Carlova postapokalyptická show normální zástupce žánru LitRPG, mohl bych teď recenzi ukončit a poslat své šéfredaktorce. Jenže tahle kniha se od jiných z tohoto žánru dost liší. Tak především Carl nepobíhá po Světové hrobce sám, ale vzal si s sebou do podzemí i Rakvičku. Nebo si tam spíš ona vzala jeho. Představte si, že by se váš sebestředný, nafoukaný a rozmazlený čtyřnohý miláček naučil nějakým zázrakem nejen mluvit, ale také metat blesky, a to nemluvím o tom, že Rakvička přechodem do hry získala mnohonásobně vyšší charisma, než má Carl. Spousta legrace tudíž pramení z toho, že sice Rakvička jedná a bojuje jako člověk, přitom se ovšem chová jako kočka. Chemie mezi ní a Carlem funguje na výbornou a sledovat jejich dialogy i vzájemnou interakci je čirá radost.

Tou druhou věcí, která tuto knihu povyšuje nad jiné z žánru LitRPG, jsou systémová hlášení. Všechny ty tabulky, oznámení, popisy pokladů a nepřátelských NPC, které jsou neodmyslitelnou a zároveň dost nudnou součástí těchto knih, pojal autor jako hlášky z Červeného trpaslíka nebo ze skečů Monthy Pythonů. Zkrátka a dobře, při čtení se na každé další systémové hlášení budete těšit víc než Carl na nový lektvar many. Posledním stavebním kamenem Světové hrobky jsou talkshow, do kterých si známí moderátoři zvou nejoblíbenější hrobkaře. I tady samozřejmě vládnou humor a Rakvička, ale zároveň se díky nim dozvíme, jak vesmír ovládaný korporáty funguje.

Mohlo by se zdát, že je Carlova postapokalyptická show především povedenou taškařicí, ale pod vším tím levelováním, rubáním potvor a získáváním přízně diváků občas probublají i vážnější tóny. Třeba ve chvíli, kdy Rakvička a Carl potkají skupinu přeživších obyvatel domova důchodců a jejich pečovatelů.

Redaktoři časopisu Pevnost přirovnávají Dinnimanovu knihu ke knihám Douglase Adamse říznutým Hrou na oliheň a Diablem. Já bych Carlovu postapokalyptickou show přirovnal spíše k sérii Hunger Games, ale jinak s nimi souhlasím. Tohle byla velká legrace a troufám si říct, že by mohla bavit i čtenáře žánrem LitRPG nepolíbené.

Ukázka

Vydal: Mystery Press, 2025
Překlad: Jiří Matyskiewicz
Obálka: Ondřej Hrdina
Vazba: brožovaná
Počet stran: 504
Cena: 549 Kč