Studená bestie – sborník evropské space opery

Hlubiny literárních vesmírů jsou nekonečné a stále je co objevovat. Když v roce 2015 vydal Robert Pilch antologii Capricorn 70, byla edice Evropská space opera nakladatelství Brokilon tříletým robátkem čítajícím čtyři knihy. Už tehdy se však rodily velké hvězdy české space opery…

… mezi něž se zařadili Jan Hlávka, Julie Nováková a Jan Kotouč. Ostatně právě tihle mladí a nadějní autoři si během pár let vydobyli stálé místo nejen v edici Evropská space opera a v edičním plánu nakladatelství Brokilon, ale především v srdcích čtenářů. V antologii Capricorn 70 tehdy tyto začínající hvězdy domácí fantastiky stanuly po boku ostřílených kozáků, jakými už v té době byli například Vladimír Šlechta, Petr Heteša či Jiří W. Procházka. Za těch devět let tato edice čítá sedmnáct knih přinejmenším sedmi autorů, k nimž musíme připočítat zatím šestidílnou sérii Jana Kotouče Centrální impérium.

Robert Pilch se v novém sborníku rozhodl dát prostor právě nastupujícím, nadějným autorům. Jenže i z nich se za těch devět let stali ostřílení kozáci a mnozí mají v edici Evropská space opera svůj román nebo sérii. V antologii Studená bestie tedy najdete povídky Venduly Brunhoferové, Lucie Lukačovičové, Aleše Pitzmose, Karoliny Francové, Richarda Šusty, Haniny Veselé, Jana Hlávky a Jany Vybíralové. Z nových tváří je přítomen pouze Marek Slabej.

Aleš Pitzmos, Richard Šusta a Jan Hlávka s Janou Vybíralovou sice v povídkách čerpají ze světů, jimž věnují své série, ale každá se dá číst samostatně a funguje jako jakési okno do sérií Vesmírná asociace, Válka memů a Algor. Aleš Pitzmos v Ad Astra přináší příběh nositele Nobelovy ceny za fyziku v oblasti vývoje motorů pro kosmické lodě Caspera van Dyka, jehož k výzkumům žene především touha vypátrat stopu po svém synovi, který se ztratil při vesmírné expedici. Richard Šusta v Zatracené nesmrtelnosti hravě balancuje na hraně kyberpunku a Jan Hlávka s Janou Vybíralovou přinášejí dobrodružný příběh Studená bestie z doby, kdy císař neměl své místo vůbec jisté a v Algoru mohlo dojít ke státnímu převratu.

Také ostatní autoři přispěli originálními povídkami. Vendula Brunhoferová vždy hýřila skvělými nápady, tentokrát čtenáře vezme na opuštěnou těžební planetu smáčenou kyselými dešti. Že v Otevřených hlavách nejde jen o další variantu Vetřelců, čtenářům dojde po pár řádcích. Karolina Francová ve své povídce šikovně zkombinovala špionážní drama s romantickým příběhem. Ovšem její dílo Za vším hledej muže je mnohem chytřejší a děsivější než všechny temné romance světa.

Lucie Lukačovičová si v Bouři moc hezky pohrála s příběhem stejnojmenné slavné divadelní hry. Povídka neztratila nic z toho, kvůli čemu Bouři Williama Shakespeara tolik milujeme. Hanina Veselá si pro změnu v lehce psychedelickém příběhu Šidivír pohrává s lovecraftovskými mýty a Marek Slabej přináší v povídce Hledět na západ, směrem ke konci světa jemně ironickou a přitom i dost melancholickou zprávu o konci jedné planety.

Studená bestie je perfektně vyvážená a pestrá antologie, v níž se ukazuje, že edice Evropská space opera roste do krásy a její fanoušci nemusí mít strach, že by zemřela na úbytě.

Ostatně o tom, proč jsme na ni čekali devět let a co dalšího její editor plánuje do let příštích, se Robert Pilch rozepsal v úvodu knihy. Mimo jiné tam píše: „V hlavě mám antologii čistě slovenských autorů (jak jste si už možná všimli, tahle je zase komplet česká s jedinou slovenskou výjimkou), zdá se, že materiálu by za řekou Moravou mohlo být dost. A pak, pokud vše půjde dobře, chtěl bych se více zaměřit na polské autory. U severních sousedů je totiž žánr space opery velmi populární, objevil jsem nejméně deset knižních cyklů, které by se v edici Evropská space opera velmi dobře vyjímaly. Myslím, že sestavit antologii z jejich autorů by nemusel být zase takový problém. Momentálně zmíněné cykly načítám a nebudu vám lhát, strašně si to užívám – ty knihy jsou vynikající.“

Ukázka

Vydal: Brokilon, 2025
Vazba: brožovaná
Počet stran: 453
Cena: 398 Kč