Vzlety a pády Johna Constantina aneb Hellblazer s cejchem DC Black Label

Přichází vysoký blonďák ve zmuchlaném baloňáku, ale inspektor Columbo to není, mladý pane.

John Constantin se poprvé objevil o čtrnáct let později než slavný vyšetřovatel. Stalo se tak v komiksu  Swamp Thing 3 – Prokletí, a to jako vedlejší postava. Přestože je jeho tvůrcem Alan Moore, všichni, kdo milují tohoto cynického blonďáka ve zmuchlaném baloňáku, si ho právem spojují s britským ilustrátorem  Johnem Ridgwayem a scenáristy Garthem Ennisem, Warrenem Ellisem a Brianem Azzarellem. Peter Milligan byl pak tím, kdo ho dovedl až k jeho třístému dílu.

Nicméně pod nejnovějším dobrodružstvím londýnského mága a bojovníka s démony není podepsán nikdo z výše jmenovaných, jsou jimi Tom Taylor, Darick Robertson a Diego Rodriguez. Je to nejspíš tím, že komiks Hellblazer Vzlety a pády vyšel pod značkou DC Black Label, pod níž vychází původní minisérie, na nichž pracují nejen ti nejznámější, ale často také méně známí, zato mnohdy velice originální tvůrci. Často jde o příběhy, které jsou zhusta alternativními originy kultovních hrdinů a padouchů  DC univerza. Značka se zaměřuje na komiksy pro dospělejší čtenáře a vyznačuje se vysokou kvalitou titulů. Nejinak je tomu s okultní detektivkou, která čtenáře zavede až do Constantinova dětství.

„Vždyť Bůh neušetřil ani anděly, kteří zhřešili, ale svrhl je do temné propasti podsvětí…“ (Nový zákon 2Pt.2/4)

V tomto případě je tou propastí Liverpool a andělem nahatý, tlustý chlap s andělskými křídly visícími ze zad a špičkou kostelní věže trčící z hrudního koše. Případu se ujímají policistka Aisha a její parťák Gary. Nazí lidé u sebe mívají peněženky jen výjimečně a vše navíc komplikuje zloděj, který z márnice ukradl ty andělské perutě. Duo vyšetřovatelů se tedy záhy ocitá ve slepé uličce, v níž naštěstí potkávají Aishina dávného kamaráda z dětství Johna Constantina.

Tady je potřeba se zastavit a vrátit se spolu se scenáristou do Johnova dětství. Do deštivého podvečera, kdy se mladý Constantine chtěl předvést před spolužáky, zkusil vyvolat démona a při zpackaném rituálu způsobil povodeň, při níž utonul jeho kamarád Billy Henderson.

A teď John třímá v ruce fotku, na níž jsou všechny ty čumilské hyeny ohozené krví padlého anděla a vedle nich stojí desetiletý Billy, živý, zdravý, a přesto mrtvý.

Tom Taylor vymyslel příběh, v němž se seznámíme jak s Hellblazerovým dětstvím, tak s démony, kteří ho od té doby provází. Svým způsobem je to origin, který můžou číst i ti, kteří viděli jen film z roku 2005 či seriál NBC z let 2014–2015, a jinak jsou tímhle ironií sršícím Angličanem nepolíbení. To je rozhodně velké plus. Dalším velkým plus je kromě drsných hlášek a jisté osudovosti detektivní zápletka plná zvratů. No a třešničkou na tomhle dortu je samozřejmě Lucifer, tentokrát v podobě uhlazeného elegána s bradkou a homosexuálními sklony. Kam se hrabe Peter Stormare.

Robertsonova kresba nejvíc připomíná práci Richarda Corbena z Constantinova vězeňského dobrodružství v knize Těžké časy. Díky formátu 216 x 276 mm se mohl pořádně vyřádit, a tak jsou stránky komiksu často zaplněny opravdu velkými panely, na nichž krásně vyniknou nejen zaplivané liverpoolské uličky a bary, ale veškeré emoce na tvářích hrdinů, o plamenech pekelných a strništi na Johnově bradě nemluvě. Čtyři alternativní obálky a čtyři stránky obrázků ze skicáře Daricka Robertsona jsou spíš jen lehkou svačinkou než opulentní bonusovou hostinou.

Stejně jako ostatní tituly z řady DC Black Label v nakladatelství CREW vyšly i Vzlety a pády v pevné vazbě se snímatelnou obálkou. Pod ní se ukrývá opravdu krásná kresba, jejímž autorem je Lee Bromejo.

Samozřejmě by bylo krásné, kdyby celá série Hellblazer vyšla znovu, ale Vzlety a pády i tak potěší každého fanouška vysokého blonďáka v baloňáku.

Vydala: CREW, 2021
Původní název: Hellblazer: Rise and Fall