Laura Ruby: Stínová šifra (YORK 1)

Už více než sto let se obyvatelé New Yorku a různí dobrodruzi pokoušejí o vyluštění tajemné šifry, kterou vymyslela záhadná a geniální dvojice sourozenců Morningstarrových. Odhalit se podařilo jednotlivé nápovědy, ale vynaložené úsilí nevedlo k cíli. Hnána neúprosným časovým limitem se do luštění pouští trojice mladých lidí.

Tess a Theo jsou třináctiletá dvojčata, která spolu s rodiči bydlí v městském domě, navrženém sourozenci Morningstarrovými, jako mnoho dalších věcí i divů v New Yorku. Ve stejném bytovém domě bydlí i jejich nejlepší kamarád Jaime Cruz se svojí babičkou. O několik pater výš měl svůj domov jejich dědeček Ben, jenž proslul jako předseda Spolku hádankářů a luštitelů Staré yorkské šifry. Dvojčata a Jamie život ve zvláštním domě milují, ale krutá realita jim zaklepe na dveře, když se dozvědí, že se jejich rodiny mají v krátkém termínu vystěhovat. Město prodalo dům bohatému developerovi Darnellu Slantovi, který si myslí, že odkaz Morningstarrových je zastaralý a New York by se měl rozvíjet jiným směrem. Jeho vlastním směrem. Trojice vycítí, že tohle je poslední příležitost zkusit vyluštit šifru, a vrhne se prudce do šíleného dobrodružství.

Ve Stínové šifře se mihne více postav, ale nejdůležitějšími vypravěči jsou Theo, Tess a Jamie.  Dvojčata Tess a Theo se liší jako den a noc a rozhodně by se nedali označit jako normální. Theo by z fleku mohl nahradit naučný slovník a lékem na Tessiny ataky je její věrná průvodkyně, geneticky upravená a možná hybridní vodící kočka Devítka. Nejobyčejnější z celé trojice je Jamie, který ale ani v nejmenším za dvojčaty nezaostává. Na druhou stranu se není čemu divit, že dvojčata jsou lehce excentrická, vždyť se jmenují stejně jako slavní geniální vynálezci Morningstarrovi – Theodore a Theresa.

Stínová šifra, první díl série York, je zvláštní kombinace steampunku, záhad a zápletky, která možná bude bližší starším čtenářům detektivek. Celý příběh se zpočátku rozjíždí velmi pomalu, postupně zrychluje a ke konci nabírá strhující tempo. V cílové rovince nečeká sladká odměna a uspokojení, ale pouze dočasný oddech před dalším dílem. Série York nepatří do jedné konkrétní krabičky. Naopak se zdá velice těžké ji někam žánrově zařadit.

Hlavními hrdiny jsou starší děti, které musí dodržovat pravidla – pomáhat se stěhováním, vracet se včas domů nebo dodržovat stravovací režim. Přesto si protagonisté nacházejí čas na řešení tajemné šifry, během toho zažívají různé příhody a překonávají obtíže. Alternativní New York, který svou tvorbou obohatili Theresa a Theodore Morningstarrovi, nese nádech steampunku a odvážných technických divů. Přesto je problém některé věci osvětlit jako technické vychytávky, protože to vypadá, že se možná v ulicích města skrývá i dávka magie nebo něčeho nadpřirozeného. Veliký prostor dostalo luštění šifry, kdy trojice doprovázená kočkou Devítkou hledá stopy, řeší hlavolamy, objevuje nečekané souvislosti a zároveň se snaží vejít do krátkého třicetidenního limitu. Jejich snažení nepostrádá smysl a rozhodně čtenáře nenudí.

Stínová šifra patří k velice originálním příběhům, které vybočují z běžné knižní nabídky. Nezbývá než doufat, že americká autorka Laura Rubyová neztratí dech a dokáže celý příběh a šifru dovést ke zdárnému konci.

Vydalo: CooBoo, 2021
Překlad: Hana Netušilová, Kristýna Vyhlídková
Vazba: vázaná s laminovaným potahem