Neil Gaiman, P. Craig Russell, Scott Hampton: Američtí bohové 3 – Okamžik bouře

Závěrečný díl komiksového zpracování Amerických bohů s sebou přináší rozhodující střet starých a nových bohů i konečné rozuzlení Stínova příběhu.

Pan Středa byl zabit a jeho smrt posloužila jako rozhodující argument pro mnohé, kteří dosud váhali, zda se připojit k jeho tažení proti novým bohům. Velká bitva se nezadržitelně blíží a obě frakce se snaží sebrat veškeré možné síly, aby se jim podařilo dosáhnout konečného vítězství. Jiná cesta vedoucí k poklidné budoucnosti Ameriky, zdá se, neexistuje. Dobře si to uvědomuje i Stín. Jeho role v celém konfliktu byla od počátku jasně daná. Vždy byl pouhou figurkou, kterou mohl Středa libovolně posouvat. Obyčejný smrtelník chycený ve složité hře vyšších sil. Jenže Středa je pryč a Stín se nyní musí začít rozhodovat sám.

Podařilo se mu opustit Lakeside a připojit se ke skupince, která se vydala na nebezpečnou výpravu do samého středu Spojených států. Zde na neutrální půdě došlo k předání Středova těla zpět do rukou starých bohů a nyní by u něj podle tradice měl někdo po následujících devět dní držet stráž. Stín se sám dobrovolně rozhodne oběť podstoupit a nechá se zavěsit na obrovský starobylý strom. Skrz utrpení, které je nucen prodělat, se mu následně otevírá úplně jiný pohled na všechny dosud prožité události. Nastupuje na složitou spirituální cestu vedoucí až k samé hranici života a smrti, kde postupně odhaluje velké množství věcí o sobě samém, ale překvapivě i o samé podstatě války bohů. Nic v ní totiž není takové, jaké se to navenek mohlo zdát.

V případě Amerických bohů se nic nevyrovná čtení původního románu. Jedná se ovšem o příběh, který přímo svádí k adaptacím. Televizní seriál po počátečním nadějném rozjezdu asi mnohé (včetně mě) zklamal, můžu ale s klidným svědomím říct, že komiksové zpracování se povedlo na výbornou. Jsem moc ráda, že se ho podařilo vydat v úplnosti a od začátku do konce ho měl na starosti jednotný tým s jasnou vizí. Jde navíc o velice věrné převedení knihy do grafické podoby, což já osobně vnímám jako výhodu. Ráda se k Americkým bohům vracím, ale ne vždy mám čas se začíst do poměrně tlustého svazku, proto se moc těším, až teď budu moct místo toho sáhnout do poličky pro komiksy.

Ale zpět k aktuálnímu třetímu svazku. Jak již bylo naznačeno, P. Craig Russell se při adaptování scénáře i zde co nejvíce držel původní předlohy. V některých momentech mi zpracování děje přišlo až moc uspěchané a trochu nedotažené, jako kdyby na autora příliš tlačila stanovená deadline, ale i tak se mu podařilo úctyhodně dovést do konce všechny důležité příběhové linky. Stejně tak kresba Scotta Hamptona zůstává konzistentní a přesvědčivá, a i když jsem si na jeho úsporný styl tentokrát musela o něco déle zvykat, výsledek je originální, neopakovatelný a ke zpracování knihy se neuvěřitelným způsobem hodí.

Scott Hampton se většinou příliš nestará o detaily, o to víc proto tentokrát v jeho podání vynikly některé důležité momenty okolo Stínovy oběti, jejichž zpodobnění věnoval více pozornosti. Výsledný kontrast mezi jeho běžnou kresbou a těmito scénami potom dodává vyprávění další rozměr. Kontrastně působí také propracované titulní stránky jednotlivých kapitol od Glenna Fabryho a Adama Browna a snové obálky od Davida Macka. Celkově jsem s výsledkem opravdu velice spokojená. Uznávám, že některé aspekty vyprávění začínají působit lehce zastarale, přeci jen původní kniha vyšla již téměř před dvaceti lety, přesto Američtí bohové zůstávají relevantní a komiksové zpracování jim vdechlo krásnou, novou podobu.

Originální název: American Gods 3 – The Moment of the Storm
Příběh a text: Neil Gaiman
Scénář a rozvržení: P. Craig Russell