Berserk 2 – dlouhá cesta plná soubojů

Cesta za pomstou bývá zpravidla dlouhá, plná nepříjemností a nečekaných zvratů. Nicméně pokud jste pořádně nakrknutý, cynismem oplývající týpek s obřím mečem, můžete tyto překážky na cestě zvládnout snáz. Možná.

Guts unikl ze spárů vévodových mužů s pomocí znetvořeného mužíka. Jak se ukázalo, tato lidská karikatura má s vévodou dlouhou známost a řadu nevyřízených účtů. A mimo jiné také vlastní cosi jako klíč k bráně vedoucí do jiné dimenze plné démonů hrajících si na bohy, jimž by se Guts více než rád pomstil…

Ve druhém svazku kultovní manga série o černém šermíři nechal Kentaró Miura hrdinu projít další brutální řeží a slušnou nakládačkou. Víceméně celý druhý díl je jednou velkou bitvou proti místní vojenské posádce i proti samotnému vévodovi. O minulosti Gutse se toho tentokrát čtenáři příliš nedozví – až na jednu dvě narážky. Opět se ale ukáže, že Miura neměl v plánu napsat příběh o hrdinovi v pravém slova smyslu.

Guts je bezskrupulózní a zdánlivě bez svědomí. Jeho činy jsou sobecké, nemilosrdné a jeho morální kompas je značně pokřivený. Není to postava, kterou by bylo snadné si oblíbit, spíš naopak – jeho chování nezřídka vyvolává opačnou škálu emocí. Na druhou stranu je to v záplavě rádoby zlounů, kteří se nakonec přece jen rozhodnou správně, docela svěží změna (ačkoliv se dá předpokládat Gutsův přerod tímto směrem).

Guts se perfektně hodí do světa, který ho stvořil, a podtrhává pochmurnou, brutální atmosféru příběhu. Kentaró Miura se vyžívá v projevech plných patosu, v usekaných končetinách a hektolitrech krve – což také patří do krutých reálií, jimž vdechnul život. Čas od času se ale stává, že jsou některé soubojové sekvence nepřehledné, obzvlášť když je na scéně více aktérů nebo démonská chapadla. Stejně tak se brutalita může místy zdát samoúčelná. Což je nejspíš v pořádku, pokud od toho čtenáři (zatím?) neočekávají něco jiného, hlubšího.

Berserk si nejspíš své přízvisko „kultovní“ zaslouží, po druhém svazku je však nutno podotknout, že na ukázání skutečného potenciálu tohoto příběhu si ještě čtenáři budou muset chvilku počkat – koneckonců série má momentálně čtyřicet dílů a její dokončení je v nedohlednu.

Vydal: CREW, 2020
Překlad: Anna Křivánková
Počet stran: 235