Bill Willingham: Mýty 15 – Růženka

Mýtov – utajená část New Yorku, jejímiž obyvateli byli skoro nesmrtelní exulanti z magických a pohádkových světů. To bylo dřív, než si pozůstatky Mýtova zabral pan Temný. Exulanti se stáhli na Farmu a čelí mnohým problémům ve vlastních řadách. Lákadlo moci je neuvěřitelně silné a jen málokdo má vůli jí odolat, ale možná existuje způsob, jak na Farmě obnovit pořádek.

Pan Temný získal vládu na Mýtovem a jeho vliv se pomalu rozšiřuje do všedňáckého světa. Uprchlé Mýty získaly azyl na Farmě, jejíž vůdkyně Růženka, sestra Sněhurky, se stále utápí v hlubokých depresích. Ale vypadá to, že přicházejí lepší časy, protože se Růža dozví několik nečekaných skutečností, které by jí mohly pomoci vyrovnat se s vlastní minulostí. Jednou a pořádně řezbář Geppetto přičichl k moci a od té doby se jí nechce vzdát a hledá si nové cesty, jak ji získat. Ke slovu se hlásí i jedna z nejmocnějších čarodějnic, která je odhodlaná vyzvat pana Temného na souboj. Formální souboj podle jejích pravidel. Vítěz může být jen jeden.

Patnáctá kniha komiksové série Mýty obsahuje sešity 94 až 100, ke kterým jako vždy napsal scénář Bill Willingham. Šest různých příběhů v chronologickém uspořádání se doplňuje či na sebe navzájem navazuje. Nejvíc prostoru dostala Růženka s kresbou Marka Buckinghama. Konečně vychází najevo, jak to bylo se vztahem Růženky, její sestry Sněhurky a pletkami s Krásným princem. Samozřejmě nemohou chybět trpaslíci. Těch prevítů je tam víc než dost.

Temné město vyrůstá na základech newyorské čtvrti Mýtov. Pan Temný rozšiřuje svůj vliv, ale jeho snahy jsou přerušeny příchodem pana Severáka, kterého jako svého sekundanta vyslala jedna velmi mocná a lstivá čarodějnice, protože vyzývá pana Temného na Souboj. Temné město kresbou opatřil Inaki Miranda, ale Souboj byl opět prací Marka Buckinghama. Dva příběhy zahrnuté pod titulem Po souboji převedli do grafické podoby Chrissie Zullová a Joao Ruas. Povídka Pinocchiova armáda je překvapivě napsaná Markem Buckinghamem a naopak zhotovitelem doprovodných obrázků je Bill Willingham. Vzájemná a dlouholetá spolupráce výborně funguje oběma směry.

Bonusovým materiálem jsou Palčivé otázky celebrit, kdy autorům série Mýty byly položeny otázky a na několika stránkách komiksu na ně odpověděli. Chcete telefonní číslo na Sněhurku nebo vás zajímá, kdo v Mýtově píše komiksy? Tentokrát doplněk tvoří i Mýtické papírové loutkové divadlo, které se bohužel nedá vytvořit bez zničení celé knihy, nebo desková hra Útek do vlčí rezidence, která je s trochou šikovnosti hratelná i jako součást brožovaného svazku.

Zní to docela neuvěřitelně, ale komiksová série Mýty se Růženkou dočkala v České republice už patnáctého svazku a zároveň tady vychází déle než deset let. Za celou tu dobu se autorům daří držet neskutečně vysokou kvalitu v obrazové i dějové rovině. Zpočátku by asi nikoho nenapadlo, že známé pohádkové postavičky poskytují tolik prostoru pro nečekané zvraty, neuvěřitelné vztahy a vskutku fantastické příběhy. Tento díl není výjimkou. Obsahuje zdatně namíchané prvky pohádky pro dospělé čtenáře, která si uchovává kouzlo známých a oblíbených postav, ale posouvá je zase mnohem a mnohem dál.

Nezbývá nic než netrpělivě čekat na další knihu, protože série Mýty u nás zatím nekončí a podle všeho má našlápnuto na pěkně nečekané zvraty. Musíme si počkat, jestli se bývalí obyvatelé Mýtova a exulanti z nejednoho pohádkového světa konečně dočkají svého šťastného konce.

Vydal: Crew, 2019
Překlad: Ľudovít Plata
256 stran /649 Kč