Šarlatová evangelia – cesta do pekla a zase zpět
Je mnoho způsobů, jak se dá navštívit království pekelné. V některých případech člověk nemusí udělat ani jeden krok, neboť ono samo se o to postará. O to hůře však lze prostředí pekla následně opustit. Nemálo příběhů je o tom z historie známo a ještě více je jich raději již zapomenuto.
Soukromý detektiv Harry D’Amour se zabývá případy, o které by málokdo v jeho branži stál, obzvláště když velké množství jeho klientely pochází ze zásvětní říše. Vše spojené s Peklem jej až nezdravě přitahuje. Se zprostředkováním těchto zakázek mu pomáhá postarší slepá žena Norma Painová, která se sice jako nevidomá narodila, přesto se nedá říci, že by neviděla vůbec nic, ba právě naopak. Jeden z případů Harryho zavede do New Orleansu, kde má zdánlivě snadný úkol. Ovšem prakticky okamžitě se zde setkává s Pekelným knězem a zjišťuje, že případ jen tak lehce neuzavře, navíc se jedná pouze o začátek něčeho daleko většího, smrtelně nebezpečnějšího. Něčeho, co souvisí s temnými plány hlavního cenobity Pekelného řádu a s mocenskou hrou na ovládnutí a změnu základů chodu samotného Pekla.
Britského autora Cliva Barkera není milovníkům hororové fantastiky rozhodně třeba představovat. Je však potřeba zmínit, že román Šarlatová evangelia je volným pokračováním novely Hellraiser. Oproti původní novele, která je čistě hororová, se tentokrát příběh přesouvá primárně do vod dark fantasy, i když výrazné hororové prvky zůstaly zachovány.
Autorovy popisy násilných scén, plné brutálních výjevů, jsou lahůdkovým čtením pro milovníky hororové literatury. I samotná promyšlenost mytologie do nejhlubších detailů a vizuální pojetí Pekla s popisy temných velkolepostí a makabrózností jeho staveb a okolní krajiny jsou chvílemi až dech beroucí. Totéž platí i pro samotné pekelné obyvatelstvo a nekompromisní dělení jeho kastovního systému. Čtenář jako by byl na útrpné a vyčerpávající cestě s nesourodou skupinkou hlavních hrdinů v čele s Harrym D’Amourem, kteří jsou nuceni vstoupit zářivým portálem do světa zatracení a utrpení, aby zachránili jednoho ze svého středu, a viděl vše jejich stejně šokovanýma očima.
Jako velký bonus může sloužit i autorův interní vtípek, kdy Pekelný kněz nenávidí popkulturní označení Pinhead a kohokoliv, kdo jej v jeho přítomnosti takto hanlivě osloví, čeká jen velké množství utrpení, než přijde slastné vykoupení smrtí, ale ani to není úplně jisté.
Čtenáři se může zdát, že autor sám chvílemi netušil, kam má svůj příběh dále směřovat. Nejvíce je to patrno v první polovině románu, kde soudržnost příběhu chvílemi lehce zaskřípe anebo výrazem lépe se hodícím k tématu příběhu zlověstně zakvílí. Ovšem když se čtenář přehoupne zhruba do druhé půle putování pekelným prostředím, pomyslné misky vah se opět srovnají.
Pozitivní je, že autor uchopil toto pokračování naprosto jinak, protože se zřejmě chtěl vypořádat s tím, kam se filmová franšíza Hellraisera postupně vyvinula. Jistě mu to dodalo svěží vítr do plachet při psaní. I zde se sice objevují nedílné rekvizity, kupříkladu v podobě LeMarchandovy Konfigurace, hlavolamu zkráceně nazývaného kostka. I ta je však upozaděna užíváním naprosto jiných způsobů černé magie a rituálů.
Spisovatelské mistrovství Cliva Barkera je stále neoddiskutovatelné a podtrhuje ho kvalitní překlad, což dohromady tvoří neopakovatelný žánrový zážitek při čtení.
Vydala: Carcosa, 2024
Edice: Temnosti (svazek č.7)
Překlad: Milan Žáček
Obálka: Les Edwards
Počet stran: 416
Vazba: vázaná
Cena: 555 Kč