Smečka – patnáct hororových povídek o psech
V posledních letech se s antologiemi a sborníky roztrhl pytel. Dokonce i na poli hororu se jich urodilo víc než hlav Kerberových. Přesto se najdou tací, kteří se nebojí sehnat do kupy smečku autorů a vrhnout na svět nikoliv klubko štěňat, ale další sbírku hororových povídek.
Jiří Sivok s kolegy a kolegyněmi přivedl na svět originální antologii Smečka. Najdeme v ní patnáct povídek, které kromě příslušnosti jejich autorů k nakladatelství Golden Dog spojuje láska k hororu. A psům jako nedílné součásti tohoto u nás čím dál populárnějšího žánru.
Knihu otvírá povídka Terezy Kadečkové Panoptikum doktora Marrowa. Příběh vdovy, která pečuje o nemocného synka, zavede čtenáře do skotského Edinburghu, jehož předměstí právě navštívila společnost kočovných kejklířů. Jedním z nich je i děsivý a záhadný muž, který si říká doktor Marrow. Bude to on, kdo dokáže vyléčit malého Colina z nevyléčitelné nemoci? A čeho se kvůli tomu bude muset chlapcova matka vzdát? Příběh o démonech rodičovství je drsný a přesně takový, na jaké jsme od autorky temných příběhů s barvitými postavami zvyklí.
Se svou troškou do mlýna přispěl i nestor českého hororu Petr Boček a připravil si v povídce Příchod vyvoleného opravdu bizarní příběh. To, co se v první fázi tváří jako klasické rodinné drama o ztrátě rodinného mazlíčka, se záhy překlopí v perfektně vypointovanou černohumornou brutalitku.
Jízda duchů Nelly Černohorské je příběhem o psí věrnosti. A protože jde o příběh duchařský, budeme se při něm i trošku bát. Po dvou předchozích povídkách působí ta její jako balzám na zmučenou psí i lidskou duši. A já jen tleskám tomu, že se nebála napsat hororový příběh, z jehož stránek nestříká krev, vnitřnosti a sliny.
Ondřej Kocáb si v povídce Lajka se vrátila hezky pohrál s oborem transplantační chirurgie. Ačkoli je povídka bizarně hravá, je nabitá velkou spoustou informací, takže si při její četbě doplníme znalosti o největší domestikované šelmě. Navíc je vyprávěna z psího pohledu a tím je unikátní.
Ludmila Svozilová nás zavede na venkov. Stejně jako několik dalších povídek v této antologii je i Kříženec příběhem o pomstě. Zároveň je také vyprávěním o tom, jaká zvěrstva je schopen páchat člověk. Na povídce kladně hodnotím nejen zrcadlo, které v ní autorka lidem nastavila, ale také to, jak originálně zapojila do celého příběhu nejlepšího přítele člověka.
Dělník hororu Miroslav Pech nám v povídce V šeru svítání zazpívá ponurou a melancholickou baladu. V příběhu muže, který pro svou lásku neváhá olupovat mrtvé, se mísí hororová poetika Jaroslava Vrchlického a jeho souputníků a znepokojivé, takřka psychedelické vize.
Karin Novotná rozehrála příběh, který by za jiných okolností mohl být úvodem k mnohem delšímu a košatějšímu textu. Povídka Azurit o magických modrých psech výborně balancuje na hraně hororu i magického realismu. Ale ani zde (jak už je u autorky dobrým zvykem) není nouze o jistou sociální reflexi. Veskrze temný příběh je okořeněn několika pěknými popkulturními odkazy.
Psí život Martina Štefka a Jiřího Sivoka je brutálně vtipným a přímočarým body horrorem, v němž první z dvojice zúročil své letité zkušenosti z nakladatelské branže. Je skvělé, že i v takto krátkém a úderném textu dokázali oba autoři najít místečko pro pěkný a docela nečekaný twist.
Kateřina Malec Houfková v povídce Na konec cesty vypráví o tom, jak těžké je stáří. Příběh spisovatelky, která se na sklonku života rozhodne ještě jednou zasednout k psacímu stroji a vyrovnat se s démony minulosti, je svým civilním pojetím děsivější než mnohý krvavý horor.
Jakou paseku může nadělat psí nalezenec, kterého srazilo auto a vy jste si ho vzali domů? Anebo kolik radosti? To se dozvíme v povídce Tomáše Martona. Pes se zlatýma očima je jedním z mála příběhů, jenž potěší čtenáře, kteří si potřebují odpočinout od morbidních historek o krvelačných monstrech.
Příběh Madly Pospíšilové Afík je jedním z nejbrutálnějších v celé knize. Vyprávění o přátelství malého chlapce – uvězněného a týraného vlastními rodiči a jejich přáteli závislými na drogách – a psa, jenž hlídá sousední pozemek, je možná až zbytečně krutý. Přesto nepostrádá zajímavou pointu.
Povídka Michala Březiny Zpráva z Jirmanova zdařile balancuje na hraně detektivky a černohumorné grotesky. Způsob vyprávění formou dopisů, respektive e-mailů je příjemnou změnou oproti tradičně vyprávěným povídkám.
I Případ čertovy rokle nese stopy detektivního pátrání. Jak by také ne, když je jejím protagonistou nekromant a vyšetřovatel paranormálních jevů Benedikt Klausner, hrdina autorčiny záhrobní trilogie. Veronika Fiedlerová dokázala perfektně zúročit své znalosti historie Sudet a s citem pro tajemná a tragédií poznamenaná místa je spojit v napínavý a skvěle vypointovaný příběh.
Do Venezie se vrací hrdinka povídky Lukáše Vavrečky a Přemysla Krejčíka Benátský mor. Autoři v ní spojili svou lásku k cestování, náklonnost k magickému realismu a vše smíchali v příjemnou urban fantasy s nádechem tajemna. Stejně jako povídka Karin Novotné by i Benátský mor mohl být úvodní kapitolou mnohem delšího příběhu.
Do vzdáleného Mexika se vypravil Mort Castle, jediný zahraniční autor v této antologii. Hermanito a Bo splňuje všechny předpoklady stát se oblíbenou povídkou fanoušků hororu. Nelegální psí zápasy jsou však jen jednou z ingrediencí v temném příběhu o propojení mezi psem a jeho pánem. Mort Castle v této povídce znovu prokázal, že cenu Brama Stokera nezískal pro nic za nic.
Jiří Sivok si dal za cíl shromáždit autory, kterým vycházejí knihy pod hlavičkou nakladatelství Golden Dog, a to se mu povedlo. Antologie je reprezentativní ukázkou toho, jak jednotliví autoři píšou a co od jejich knih může čtenář čekat. Dalším z cílů bylo představit různé tváře hororu. I toto poslání splnila Smečka takřka na sto procent. Najdeme zde body horor, duchařské příběhy, temnou baladu, civilní vyprávění i černý humor, a to mnohdy v hodně netradičním a zajímavém mixu.
Dalším, ale velice důležitým prvkem, jenž má všechny povídky spojovat, je pes. V některých povídkách je jeho postava či role hodně upozaděna a působí jako uměle naroubována na příběh, který by se bez něj klidně obešel. V tom se mohli někteří autoři trošku víc snažit. Editora je také třeba pochválit za péči, kterou věnoval řazení povídek, kdy zohlednil, že by si po dvou či třech drsných příbězích čtenář rád odpočinul u lehčí, nebo dokonce pozitivně vyznívající povídky.
Za pochvalu také stojí péče, kterou knize věnoval nakladatel Martin Štefko. Nejde jen o medailonky všech autorů, které nesmí v žádné antologii chybět, ale především o krásné vnitřní ilustrace ke všem povídkám, pěknou a velice výmluvnou obálku a pevnou vazbu, jimiž se kniha může pochlubit.
Není autor ten, jenž se zavděčil čtenářům všem. A stejné to bude i s touto sbírkou povídek. Přesto je Smečka povedenou a reprezentativní antologií, kterou by si neměli nechat ujít jak fanoušci hororů, tak čtenáři, kteří si rádi rozšíří své obzory.
Vydal: Golden Dog, 2024
Editor: Jiří Sivok
Ilustrace: Pavel Pavelka
Překlad: David Hálek (Hermanito a Bo)
Vazba: vázaná
Počet stran: 328
Cena: 499 Kč