F. T. Lukens: Okouzlení

F. T. Lukens předkládá příběh o dvou čarodějnických učních, kteří přes vzájemnou počáteční nedůvěru musí nakonec spojit síly k ochraně magie i všech, na kom jim záleží.

Edison Havranský vyrůstal v domácnosti plné kouzel zásluhou své babičky, přestože on sám žádný talent k magii nikdy neprojevil. Když před rokem jeho babička zemřela, Kouzelnické konsorcium ho přinutilo opustit magickou část společnosti a on se od té doby zoufale snaží najít cestu zpět.

Zrovna odmaturoval, a protože mu docházejí nápady, rozhodl se zariskovat a zaklepat na dveře Antonie Čarovné, jedné z nejmocnějších čarodějek vůbec a majitelky podniku specializujícího se na lámání kleteb a uřknutí. A štěstí se na něj usmálo. Antonie sama nepatří k velkým příznivkyním Konsorcia a jeho striktních a svazujících nařízení, nebojí se proto zaměstnat i někoho, kdo na první pohled postrádá magii. A dá mu dokonce i nové jméno: Havran.

Havran si je moc dobře vědom, že ho Antonie přijala především proto, že dokáže spravit všechny elektronické přístroje, které jeho šéfka pravidelně rozbíjí, včetně pro ni životně důležitého kávovaru. Ale to vůbec nevadí. Havran je nyní přesně tam, kde toužil být, a mezi administrativní prací a vyřizováním telefonátů si najde čas i na zdokonalování svého vysoce ilegálního přístroje, jehož prostřednictvím dokáže vidět a detekovat magii. Kdyby se o jeho existenci Konsorcium dozvědělo, měl by obrovský problém. Havran se proto snaží být co nejopatrnější. Začíná to ale být docela obtížné, jelikož ho neustále rozptylují všechny ty momenty, kdy přichází do kontaktu se Sluncem, který·á je v učení u Fable, co vlastní konkurenční magickou firmu.

První, co vás na knížce jistě zaujme, je její fantastická obálka. V tom se velice podobá Šťastně až navěky? Zatímco však v předchozí knize šlo o fantasy inspirovanou hrami na hrdiny, tady se zasazení blíží spíše urban fantasy, kdy je realita celkem podobná té naší, jen je v ní magie poměrně běžnou součástí. Její užívání však podléhá regulaci a závisí na povolení od Konsorcia a jeho rozsáhlého správního aparátu plného nesmyslných pravidel a omezení. Výsledkem je, že kouzla v Havranově světě představují důležitou obchodní komoditu a lidé schopní čarovat a čerpat sílu z energetických linií se sdružují do komunit, kam ostatní nemají snadný přístup. Právě téma přehnané byrokratizace a boje proti nespravedlivému systému patří v knize k těm zásadním.

Podobně důležitou roli v ní ale hraje i motiv poznání sebe sama, nalezení svého místa ve světě a obklopení se těmi správnými lidmi. Příběh není příliš napěchovaný akcí, ale je správně odlehčený a plný LGBT+ postav. Slunce i Fable se identifikují jako nebinární, čtenáři to však není omlacováno o hlavu, jde o důležitou, ale ne určující stránku jejich charakterů. Stejně přirozená je interakce mezi postavami. Havran a Slunce jsou na první pohled naprostými protiklady. Z hlediska romantické zápletky nejde o nic překvapivého nebo už tisíckrát jinde neviděného, skvělý je ale způsob, jak F. T. Lukens přistupuje k vývoji jejich vztahu. Nejde o lásku na první pohled, velkou část románu se vzájemně poznávají a jejich postoj k tomu druhému přechází od lehkého antagonismu až k přátelství a pochopení toho, jak skvěle se doplňují a že bez sebe nemohou být.

Z ostatních postav si největší pozornost pro sebe krade Antonie Čarovná, Havranova mentorka a čarodějka, která by v trochu jiném příběhu zaručeně hrála roli hlavního záporáka. Naneštěstí je na ní stejně jako na dalších vedlejších postavách patrná určitá nedotaženost celého románu. Ráda bych se o nich bývala dozvěděla víc. Poněkud uspěchaně vyznívá i rozuzlení konfliktu s Konsorciem, jako kdyby už nezbyl čas ho pořádně promyslet. Je to trochu škoda, ale celkový dojem se tím nekazí.

Román Okouzlení má rozhodně co nabídnout, překypuje humorem, je plný roztomilých momentů a zaručeně vám vykouzlí úsměv na tváři. Jde o uzavřený příběh, co se nebere příliš vážně, ale zároveň je plný důležitých motivů a zase jednou dokazuje, že protiklady se skutečně přitahují.

Vydalo: CooBoo, 2024
Původní název: Spell Bound
Překlad: Zuzana Bičíková