Natasha Pulley: Maják na severu

Co všechno je člověk schopný obětovat pro záchranu budoucnosti?

Joe Tournier vystoupil jednoho dne z vlaku jedoucího z Glasgow, aniž by si dokázal vzpomenout na cokoliv z předchozího života. Vybavuje si sice své jméno, ale netuší, kdo je, kde se ocitl ani odkud pochází. Cestou do nemocnice a následně do sanatoria, kde se poslední dobou často setkávají s případy podivné amnézie podobné té jeho, se snaží zoufale dát smysl všemu, co kolem sebe vidí. Píše se rok 1898 a v Londýně se hovoří francouzsky, protože je stejně jako zbytek Anglie už víc než devadesát let součástí Francouzské republiky. Britové se zde nemají úplně nejlépe. Mnoho z nich má status otroka a stejně je na tom i Joe, poté co si pro něj do sanatoria přijde jeho pán.

Po následující dva roky se Joe snaží srovnat s realitou, jak nejlépe umí. Podaří se mu získat status svobodného člověka, narodí se mu dcera Lily, ale stále si na nic nevzpomíná. Velice ho proto překvapí, když mu pošta doručí pohlednici s majákem na odlehlém skotském ostrově Eilean Mòr, která byla údajně odeslána téměř před sto lety a na které není nic než krátký vzkaz a podpis M. Joe nakonec nemůže jinak a vydává se na dalekou cestu na sever, aby našel vytoužené odpovědi.

Maják na severu představuje menší čtenářský oříšek. Jde o mix alternativní historie, historické fikce s trochou gotické prózy (především scény odehrávající se na titulním majáku) a elementy sci-fi (cestování časem). Velká část románu se odehrává na moři a určitě potěší všechny milovníky lodí, plaveb a námořních bitev. Jedná se ale zároveň i o hodně pomalu plynoucí příběh, který sází spíše na atmosféru, zajímavé lokace a soustředí se na vnitřní prožitky postav o poznání víc než na rychlé a napínavé akční scény.

Uvedená směsice žánrů by nemusela vůbec fungovat, Natasha Pulley si ale naštěstí dala hodně záležet na tom, aby všechny části příběhu do sebe zapadaly a dávaly smysl. Čtenář je sice nesmí zkoumat úplně pod drobnohledem a musí přijmout to, že styl vyprávění je přizpůsobený tomu, aby ústřední záhada vydržela být záhadou co nejdéle, ale to vůbec nevadí. Děj je dostatečně komplikovaný na to, aby spolehlivě udržel pozornost a lákal k neustálému obracení další a další stránky.

Román se odehrává v několika časových rovinách. To, v jaké době se postavy právě nacházejí, lze poznat podle roků uvedených na začátku kapitol. Autorka vypráví Maják na severu z několika úhlů pohledu, které se často střídají poměrně bez varování. Klade tedy trochu vyšší nároky na pozornost, ale přitom v románu vše dobře vysvětlí – nikdy jsem neměla pocit, že bych se v ději ztrácela.

Hodně mě překvapilo, o jak moc temnou knihu se jedná. Autorka se zabývá válečným traumatem, neštítí se ukazovat násilí a realitu bitev v hodně naturalistické podobě. Postavy krvácejí a umírají naprosto bez varování a přeživší se musí vyrovnat se zraněními, ale hlavně s šokem a činy, které sami byli nuceni udělat, aby zůstali naživu. Současně jde však taky o queer romanci dvou nečekaných spojenců, která překonává prostor, čas i veškeré myslitelné překážky.

Maják na severu zaujme atmosférou i zajímavou strukturou. Jedná se o ambiciózní román, který dokáže spolehlivě přenést čtenáře na vzdálená místa a do alternativních realit. Má v sobě nádech tajemna, pojednává o obrovských tragédiích a složitých rozhodnutích schopných přepsat minulost i budoucnost, ale v jádru jde hlavně o příběh o lásce. Podle mě je to perfektní kombinace.

Vydalo: Argo, 2023
Původní název: The Kingdoms
Překlad: Tereza Marková Vlášková